Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

delad internetanslutning via router?


DanielKarlsson

Rekommendera Poster

DanielKarlsson

Hej!

 

Jag har två datorer hemma där jag vill att den ena ska vara kopplad direkt till adsl-modemet och den andra ska dela internetanslutning med den första.

 

Mitt problem när jag gjorde ett trådlöst ad-hoc-nätverk för att koppla ihop datorerna var att nätverkskortet på dator 2 (laptop) slutade fungera efter bara några minuter. Inte så att anslutningen bröts utan det tycks som att hela kortet rent "hårdvarumässigt" la av!

 

Då jag inte fick nåt tips med detta problem har jag nu gjort ett lappkast och löst det problemet genom att koppla ihop de båda datorerna via min router istället för ad-hoc. Då uppstår emmelertid problemet att jag inte kommer ut på internet med dator 2 (laptopen). Dator 1 kommer jag ut på internet med och den är alltså fortfarande direktkopplad till adsl-modemet.

 

Frågan är då - kan man överhuvudtaget dela en internetanslutning via en router? Måste man ha nån speciell router? Min har ju en WAN-port som man som regel använder för att koppla till modemet men jag vill ju som sagt ha den första datorn direkt till modemet...

 

några tips?

tack på förhand :)

//daniel

 

edit: de två datorerna kan förresten kommunicera i övrigt med varandra nu via routern, både fildelning och VNC fungerar. Och routern har fått ip 192.168.0.10 istället för 192.168.0.1 som ju datorn med den delade inetanslutningen måste ha...

 

[inlägget ändrat 2008-12-27 18:29:48 av DanielKarlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur du kopplat/tänkt dig koppla...

 

Om du nu har en router varför använder du inte den bakom modemet som den är tänkt?

 

Modem->PC1->Router->PC2 - eller hur ser det eg ut???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon form av säkerhetstänk?

 

Själv har jag:

 

ADSL-MODEM kopplat till

Trådbunden Router med hårdvarubrandvägg

Från denna router kopplas det till en annan router, med ytterligare hårdvarubrandvägg.

 

På router2 så är det mesta av nätverket kopplat, som inte är delat.

Router2 har också hårdvarubrandvägg..

 

Till Router1 har jag kopplat allt jag vill ha "lägre" säkerhet på, som delade mappar exempelvis.

 

En bild motsvarar tusen ord, så jag kanske borde ha ritat ett schema..

;)

 

Jag inbillar mig att min lösning är säkrare än enbart med en router, men det kanske bara är inbillning..

 

(Skaffade inte alla grejorna samtidigt, hade vissa av grejorna innan så jag tänkte att man kunde kanske "höja" säkerheten en smula med hjälp av tidigare inköpt hårdvara..)

 

"Dubbla nivåer", typ WAN och LAN..... Fast x2..

 

Det funkar i alla fall.

De öppna portarna jag har i LAN syns inte i WLAN. Har kollat på "Shields up" och på andra ställen. Tidigare, när jag bara hade en router, så syntes vissa av de öppna portarna i WLAN. Inte längre. Går säkert att lösa mjukvarumässigt också, men två hårdvarumässiga lager av skydd PLUS mjukvaruskydd borde väl vara svårare att knäcka?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson

Anledningen till varför jag vill ha en dator direkt till modemet är för att routern inte kan hantera bittorrent så bra - den stänger ner titt som tätt, något jag hört är ett vanligt problem hos routrar.

 

Kopplingen har du då fattat helt rätt:

 

Modem - pc1 - router - pc2 !

 

pc1 har då en delad internetanslutning som pc2 ska kunna använda, problemet är att den inte tycks kunna det!

 

o som sagt, om jag plockar bort routern ur bilden och kör ad-hoc mellan pc1 o pc2 så funkar internetdelningen men nätverkskortet på pc2 (Intel PROset/Wireless 3945ABG) brakar ihop fullständigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och routern har fått ip 192.168.0.10 istället för 192.168.0.1 som ju datorn med den delade inetanslutningen måste ha...
De två nätverkskorten i PC1 måste ligga i olika undernät, dvs tredje siffergruppen ska vara olika. Byt t ex 192.168.0.1 till 192.168.10.1 och så ska PC2s nätverkskort ha t ex 192.168.10.2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På router2 så är det mesta av nätverket kopplat, som inte är delat.

Router2 har också hårdvarubrandvägg..

 

Till Router1 har jag kopplat allt jag vill ha "lägre" säkerhet på, som delade mappar exempelvis.

 

I praktiken kan man nästa säga att du skapat en typ av DMZ-zon bakom din första router med litet lägre säkerhet och sedan själva LANet bakom router 2.

Svagheten mot ett "riktigt" DMZ är väl främst att man måste passera fram/tillbaka genom denna zon för att nå det inre nätet. Ett äkta DMZ ligger helt avskiljt och oberoende från LANet.

 

Som du säger - funkar säkert fint. Litet svårt att felsöka för en nybörjare dock :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson

Jo, tanken slog mig en gång Cecilia att det kunde vara nåt sånt, men det trådbundna kortet i pc1 är ju kopplat till modemet så det får ju sin ip automatiskt, och det trådlösa i pc1 måste ju ha 192.168.0.1 vad jag fattat det som för att windows ics ska vara nöjd?!?

 

hur som helt så är de ju redan på helt olika undernät?

 

Eller missförstår jag dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen har du då fattat helt rätt:

 

Modem - pc1 - router - pc2 !

 

Routern tillför bara komplexitet i detta fallet o kan tas bort. Tänk dock på (som Cecilia skrev) att det är/blir två separata subnät. Ett på utsidan av PC1 o ett annat mellan PC1 o PC2.

 

Anledningen till varför jag vill ha en dator direkt till modemet är för att routern inte kan hantera bittorrent så bra

 

Nog mest ett problem på äldre lådor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson
Routern tillför bara komplexitet i detta fallet o kan tas bort. Tänk dock på (som Cecilia skrev) att det är/blir två separata subnät. Ett på utsidan av PC1 o ett annat mellan PC1 o PC2

 

jo det är sant Joe men utan den så dör som sagt nätverkskortet i pc2. Det är klart , finns det nån lösning på det problemet så vill jag veta :)

 

Nog mest ett problem på äldre lådor.

 

ja är det så så vore ju enklaste lösningen att skaffa en ny router! Fast isåfall vill man ju vara säker på att man skaffar en som verkligen fungerar bra! kostar ju en del ändå...

 

Men vad jag verkligen inte fattar är hur det trådlösa i pc2 bara kan dö sådär just när det är kopplat ad-hoc!?!

 

Har du nåt konkret tips på router som klarar bittorrent utan problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är sant Joe men utan den så dör som sagt nätverkskortet i pc2. Det är klart , finns det nån lösning på det problemet så vill jag veta :)

 

Definiera "dör"? ;) Vad säger event loggen tex? Om du har en kontinuerlig ping (ping x.x.x.x -t) mot PC1 vad visar då?

 

Har du nåt konkret tips på router som klarar bittorrent utan problem?

 

Tyvärr. Kör inte BT själv. Vanligt ämne dock när man ser i betygen på routrar (både på prisjakt o sweclockers tex). Jag hade kollat litet utlåtande där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson
Vad säger event loggen tex?

Vad är det :) är det nåt som loggas automatiskt eller måste jag aktivera nåt?

 

Om du har en kontinuerlig ping (ping x.x.x.x -t) mot PC1 vad visar då?

ska kolla detta.. återkommer med besked

 

se dessutom bilden (omjag lyckas få med den - så ser intels egen programvara för att sköta trådlösa kortet ut när det har "dött". Jag kan då inte aktivera kortet utan måste reboota hela datorn för att få igång det igen!

 

 

 

[bild bifogad 2008-12-27 20:15:11 av DanielKarlsson]

1110227_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson

ok jag kan ju inte se den bild jag bifogade förut så angående vad som händer när jag pingar kontinuerligt mot pc1 är att jag efter en stund får:

 

"Begäran gjorde time-out."

 

(jag gjorde en screendump men det finns inte mer info än så där... )

 

men som sagt det är ju inte bara anslutningen som tycks dö utan hela nätverkskortet lägger av totalt så jag måsta starta om datorn för o få igång det igen...

 

ifall du kan se bifogade bilden i förra inlägget så ser du hur det ser ut

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det :) är det nåt som loggas automatiskt eller måste jag aktivera nåt?

 

Kontrollpanelen > Admin Tools > Event Viewer (eller motsv på Svenska).

 

Kolla om det loggas något som kan relateras. Kolla även om IntelProSet kan slå på ngn mer loggning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan ju inte se den bild jag bifogade förut
Du trycker på gemet som finns i ovankanten av inlägget.

 

Är routern uppsatt att dela ut IP-adresser och datorerna att få IP-adresser från routern?

Vilka IP-adress har PC2?

Har PC1s nätverkskort för kabel en IP-adress som börjar med 192?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielKarlsson
Är routern uppsatt att dela ut IP-adresser och datorerna att få IP-adresser från routern?

ja den delar ut ip, dock bara till pc2, eftersom pc1 måste ha 192.168.0.1, så den har ju ställts in med den fasta ip'n när jag konfigurerade ICS.

 

Vilka IP-adress har PC2?

pc2 (laptopen, den som inte har direktkontakt med modemet alltså) har en ip som den får av routern, 192.168.0.100-199.

 

Har PC1s nätverkskort för kabel en IP-adress som börjar med 192?

nej den får sin ip från modemet och den är för tillfället 78.70.230.183

 

Pc1 har ju då två ip, en mot modemet o en mot routern.

- mot router: 192.168.0.1

- mot modemet: 78.70.230.183

 

routern har jag satt att ha ip 192.168.0.10 för att inte krocka med pc1's trådlösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...