Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL och valmöjligheter


knotas

Rekommendera Poster

Hej

Jag använder Telia bredband och mina modem/routrar är några år gamla och jag lurar på att byta upp mig. Mina behov är

 

 

 

Trådlöst

 

Router och modem i en enhet. Här fattar jag inte riktigt vad jag kan välja.

Går jag in på prisjakt ex.vis och anger dessa två krav så blir det bara

ett 10 tal att välja på. Är det verkligen så begränsat utbud eller är det något jag inte fattar?

 

Anslutning av två datorer samtidigt med olika operativsystem.

 

Anslutning av squeesebox mediaströmmare

 

Min huvudfråga är vilken typ av router jag kan välja när jag har ADSL, men kan jag få tips i övrigt i val så är jag taxam.

 

Den router jag har täcker alla krav enligt ovan men den känns seg

och föråldrad

 

Anna

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-27 18:08:44 av knotas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du inte ser så många enheter med kombinerat router/modem är helt enkelt att det inte är spec efterfrågat. De flesta(alla?) operatörer tillhandahåller modem som en del av deras tjänst (om det behövs naturligtvis).

 

Dessutom skulle en router behöva finnas i en mängd olika versioner beroende på vilken typ av anslutning man har o det är inget som tillverkarna av konsumentprodukter är spec intresserade av.

 

Dina krav i övrigt täcks nog i princip av alla moderna routrar.

 

Kolla populära alternativ på Prisjakt o läs omdömen. En trevlig burk som ofta omnämns är Linksys WRT54GL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för ett "ursnabbt svar"

 

Förstår lite bättre nu

 

men

 

Ser du någon nackdel med kombinerat modem router?

 

Min nuvarande router köpte jag faktiskt på SIBA.

 

Den router du föreslår finns ju inte med hos Prisjakt när jag har filtrerat

med "trådlös" och "inbyggt modem"

 

Vänligen

Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du någon nackdel med kombinerat modem router?
Om man byter ADSL mot något annat, via t ex fiber eller kabel-teve så kan man inte längre använda det kombinerade modemet och routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du någon nackdel med kombinerat modem router?

Om man byter ADSL mot något annat, via t ex fiber eller kabel-teve så kan man inte längre använda det kombinerade modemet och routern.

 

Kan bara hålla med.

 

Den router du föreslår finns ju inte med hos Prisjakt när jag har filtrerat

med "trådlös" och "inbyggt modem

 

WRT54GL har (som de flesta andra routrar) inget inbyggt modem. Om du inte har väldigt spec skäl till att vilja ha modem/router i en o samma enhet hade jag släppt det kravet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt tack.

 

Jag tror inte alternativen blir aktuella just nu.

 

Lurar lite på varför urvalet av routrar blir så litet med de få krav jag

har. Säg att jag kan välja mellan 10 routrar bland 200 möjliga.

 

 

 

Mvh

 

Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument FÖR kombinerat modem router är

 

bara en enhet i stället för två.

 

= färre sladdar

= lättare att konfigurera

= bara en enhet att finna testresultat för

 

Mvh

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument FÖR kombinerat modem router är

 

bara en enhet i stället för två.

 

= färre sladdar

= lättare att konfigurera

= bara en enhet att finna testresultat för

 

Ja och nej ;)

 

= färre sladdar - japp

= lättare att konfigurera - om du är routertekniker ja. För en normal hemanvändare, nix.

= bara en enhet att finna testresultat för- åter om du är väldigt teknisk och inte bara skall förstå IP/Ethernet-problematik utan även kunna diagnostisera ATM-funktioner kontra dslam-förhandlingar osv....

 

En gigantiskt nackdel är att du står sannolikt helt utan support från din operatör om du inte använder deras modem/utrustning inkopplad. Normalt "övervakar" din ISP modemet samt kan vid ev problem logga in o köra diagnostik. Glöm det med ett "eget" modem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt ingen tekniker men visst är det så att det kan vara problem med att få modem och router att kommunicera

 

 

Anta att det då är bäst med separata enheter - hur väljer man då?

 

Börjar man med ett bra ADSL modem och väljer sedan en router som

passar detta modem

 

eller

 

Väljer man en bra router och sedan ett modem som passar?

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet låter du som sagt normalt operatören tillhandahålla. Är det gammalt och du tvivlar på att det mår riktigt bra är det sannolikt inga problem att kontakta ISPn o be om ett nytt.

 

Router kan du sen välja helt oberoende av modemet. Läs andras omdömen och reviews o tänk till om det är ngn speciell funktion etc som kan vara viktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Då kanske vi börjar närma oss pudelns kärna

 

1. Köp alt byt ut modem. Kravet är väl att det är ett

ADSL modem antar jag. Är det ena modemet bättre än det andra?

 

2. Köp en router som passar. Förstår jag dig rätt så är jag

inte längre avhängig ADSL

 

 

Vänligen

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Köp alt byt ut modem. Kravet är väl att det är ett

ADSL modem antar jag. Är det ena modemet bättre än det andra?

 

Det är normalt ingen skillnad på vanliga konsument DSL-modem idag. Glöm inte att du köper en fungerande tjänst av din operatör o att det normalt ingår ett modernt fungerande modem från dem.

 

2. Köp en router som passar. Förstår jag dig rätt så är jag

inte längre avhängig ADSL

 

Precis! Modemet lämnar av en ethernetport till dig. Då kan du köpa vilken router som helst som har en ethernetport som "WAN-port". (99,999% av alla konsumentroutrar har detta).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa goda råd

 

Om jag minns rätt så har jag slängt det modem jag ursprungligen

fick från Telia för att byta ut mot den Router/modem jag har idag.

 

Så det blir bara till att gå ut och shoppa.

 

Inet har jag god erfarenhet av så där kanske jag kan få goda råd

även om dom är lite dyrare.

 

Lite knepigt att man som amatör inte ex.vis hos Prisjakt och Pricerunner kan få så goda råd som E-forum ger

 

Mvh

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa goda råd

 

Inga problem.:thumbsup:

 

Om jag minns rätt så har jag slängt det modem jag ursprungligen

fick från Telia för att byta ut mot den Router/modem jag har idag.

 

Så det blir bara till att gå ut och shoppa.

 

Hade jag varit du, hade jag ringt Telia o kollat om du inte kan få ett nytt modem - mot att du tex binder dig på 6-12 månader till. Alternativt betalar dem några hundringar för ett nytt. Både de o du vinner på att ha ett "godkänt" modem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stilla undran

 

Vad jag har lärt mig av forumet är att modem och router är olika enheter och bör så vara.

 

Nyfiken som jag är gick jag in på Prisjakt för att finna modem. I prisjakt har dom buntat ihop ADSL produkter till en grupp.

 

Föstår ej varför. Modemet måste ju vara ADSL men sedan kan man

i stort sett välja vilken router som helst.

 

Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I prisjakt har dom buntat ihop ADSL produkter till en grupp.

 

Föstår ej varför.

 

Om du klickar på "fler sökkriterier" när du är inne under ADSL-produkter ser du att det finns flera typer av ADSL-modem som nämns. Dvs man måste veta specifikt vilken typ man behöver. "Ett ADSL-modem, tack" är inte tillräckligt detaljerat.

 

Skulle anta (jag har inte gått igenom listan) att det finns både rena modem samt kombinerade modem/routrar i deras lista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger att hårdvaran ska du ALDRIG behöva köpa. Åtminstonde inte om du som jag har Telias ADSL. Ring Telia och säg att du behöver en up-to-date router då dina gamla grejor bara krånglar hela tiden och då får du en ny vit allt-i-ett Thomson TG787 router. Denna är mycket bättre än allt annat i modem och routrar som jag fått från Telia. Platt, smidig, snabb, stabil och med två usbuttag och perfekt att hänga på insidan av en bokhylleväg eller på en vanlig vägg. Förkonfigurerad så det är i princip bara till att slå igång den så fungerar det. Kör internet, tv och telefonen via denna enda enhet + den lilla telefoniadaptern då.

 

Telia skickar ut det senaste eftersom de då vet att de troligtvis inte behöver skicka ut någon ny hårdvara om du väljer någon annan ytterligare tjänst. Jag hade en fullt fungerande kombinerad router/modem när jag beställde bredbandstelefoni med förbehållet att jag band mig ytterligare 18 mån för fast telefoni. Meningen då var att jag endast skulle få en liten telefoniadapter men de skickade även ut denna Thomson TG787 och jag klagar inte alls!

 

Den är snabb, stabil och gratis!

 

Heja Telia säger jag trots att jag hade 14 dagars strul innan bredbandstelefonin började fungera problemfritt.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-28 20:41:59 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kilar ner till Telia.

 

Får du ingen ny router när du förklarar face-to-face så gå därifrån och ring 90200 och säg "Telia smart" och sen "support" och förklara att grejorna inte fungerar. Och säg att som trogen kund vill ni väl att mitt bredband ska fungera? Och betala vill jag inte göra...

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...