Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopplingsproblem, TV m inbyggd digitalbox till HDD/DVD Recorder


case99

Rekommendera Poster

[log]

 

Hej,

 

Har en HDD/DVD Recorder (Eltax DVR555). Hade förut denna kopplad till en separat digitalbox och en gammal tjockTV, allt fungerade helt ok.

För att slippa den lösa digitalboxen köpte jag nu en LCD-TV av märket Samsung LE32A336 med inbyggd digitalmottagare.

 

Men hur jag än kopplar lyckas jag nu inte spela in något från TV:n eller använda Timeshift-funktionen på Recorden. "Ingen signal" är det enda jag får upp i rutan. (Titta på DVD-skivor eller gammalt hårddisk-innehåll funkar ok som tidigare.)

 

TV:n har

1 SCART

2 HDMI

1 PC in

1 Component in

1 AV in

1 Audio ut

Antenn in

 

 

Recordern har:

2 SCART, en in, en ut

1 Component ut

2 S-Video, en in, en ut

1 AV in

1 AV ut

Antenn in och ut

 

Jag har nu kopplat:

Antenn -> TV (vanlig takantenn)

SCART TV -> "SCART in" på Recorder

"AV out" på Recorder -> "AV in" på TV

 

Logiskt tycker jag det skulle funka, men jag är novis på området. Har även testat flera andra kopplingar, men inte lyckats få fram någon TV-bild genom recordern.

 

Finns det någon koppling som borde fungera för att spela in och använda timeshift? Jag vill helst slippa koppla in den gamla lösa digitalboxen igen och jag kan stå ut med att TV:n måste vara påslagen när jag spelar in.

 

[/log]

 

[inlägget ändrat 2008-12-27 12:58:18 av case99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kanske kan du aktivera att TVn ska sända ut det den tar emot via SCART. Leta i menyerna för TVn.

Hittar i manualen (sid 8)

9 EXt

Connector

Input Output

Video Audio (L/R) RGB Video + Audio (L/R)

EXT O O O Only TV or DTV output is available.

-Inputs or outputs for external devices, such as VCR, DVD, video game device or video disc players.

med andra ord ska det över SCART gå att sända ut mottagen analog och digital TV. Kanske då tillochmed att timeshift går att fungera, dvs koppla en fullkopplad SCART mellan DVD och TV för signal till DVDn och komponent för signal till TVn (komponent från DVDn ger väl bäst bild?)

 

Nu vet jag inte om det är Boxer eller Comhem du har men låt oss säga Boxer. Då kan du alltid använda den en mottagaren (TVn eller boxen) för de fria kanalerna men det låter på manualen som att det kan gå med TVn kopplad som ovan.

 

Fast inte fel att ha den extra boxen ansluten också, då kan du ju titta på ett program och spela in ett annat...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,

 

 

 

 

Några kompletteringar:

 

Jag tar bara in fria kanaler, har inget Boxer/Comhem.

 

Jag använder en fullkopplad SCART-kabel, men har inte lyckats få någon bild genom recorden.

 

I TV:ns menyer finns inget val för digital/analog output. Kanske TV:n inte sänder ut analog signal öht? Verkar korkat, men inget förvånar mig.

Butiken vet inte säkert, så jag har mailat Samsung men inte fått något svar därifrån ännu.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara fria kanaler? Då skulle jag ansluta gamla digitalboxen till recordern för att mata den med en unik kanal och sedan använda TVns mottagare för vanligt vardagstittande.

 

men som sagt, intrycket från manualen är att TVn ska sända ut det den tar emot via antenn via SCART.

 

Kontrollera/testa med olika signalstandarder på ingången på din recorder. I teorin ska det fungera att göra enligt detta

 

1: Ställ in TVn på en digital kanal

2: Se till att recorderna är ansluten med en fullvärdig SCART till TVns SCART

3: Recordern i sig ansluten till TVn via komponent

4: Ställ in recordern på rätt kanal, dvs AV in eller dylikt.

5: Ställ in TVn på komponentkanalen

 

OM jag förstått det hela rätt ska du nu se vad din recorder tar emot vilket är det som en digitala mottagaren i TVn tar emot...Intressant signalgång men, som sagt, jag får intrycket att så ska ske.

 

Testa även med att att koppla in din gamla box istället för TVn via recordern och se att det fungerar, bara för att eliminera eventuella felinställningar i recordern.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag testade kopplingen du beskrev, i princip samma som jag använde i första inlägget, men nu genom komponent till TV. Det gav samma resultat: "Ingen signal" är det enda som TV-skärman visar.

 

Jag var sedan upp till butiken igen och pratade med en "expert" som sa att jag behövde en specialkabel med switchad (in/out) SCART från TV:n och AV ingång i Recorden. Testade detta, men ff ingen bild genom recordern.

 

Blev tvungen att koppla in den lösa digitalboxen för att kunna spela in.

Kopplade då:

Antenn -> Digbox ->TV

Digbox -> Recorder genom "Switchad SCART - AV kabel"

Recorden -TV genom Component.

 

Här fick jag bild men inget ljud, fick lägga till extra Audiokablar från Recorder till TV. Nu går det att spela in, men bilden blir inte riktigt bra och jag slapp inte den förbaskade boxen... :)

 

 

Vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta, om det öht går att få en utsignal från TV med inbyggd box. Läste en äldre tråd där TS också misslyckats med detta.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, jag vet inte mer.

 

SCART In/out - nja. En full SCART kabeln är bättre. In/out har inte alla kontakter som finns i SCART-kabeln normalt. En full SCART fungerar åt båda riktningarna utan problem.

 

jag tror du får kontakta Samsung och se vad de har att säga. Som sagt tycker jag att manualen visar att det ska gå att spela in det TVn tar emot via en box ansluten via SCART-kontakten.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Intressant problem.

 

Det här att ta ut bilden från den digitala tunern föra den till DVD n för att

sedan via component direkt eller fördröjt (timeshift) se på resultatet på TV n verkar knepigt.Jag tror det är så att när du väljer in componentsignalen faller "bilden från tunern bort.

 

Men att spela in till videon utan val av componentsignalen fungerar väl.Det står ju i manualen att scartkontakten skickar ut bilden från båda tunerna.(TV och DBT)

 

Använder du Digitalboxen borde det fungera med fullscart från boxens TV utgång (Det är ju normalt RGB i det uttaget!)till DVD ns scartingång och fullscart eller component med separat ljud från DVD n till TV n.

 

TV n ansluter du direkt till antenn via grenuttag ellerBoxens antennutgång om den är loopad .Borde bli en elegant lösning med alla funktioner du behöver.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-03 12:21:10 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med samsung support ang detta förra veckan, Köpte mig en samsung 8 serien lcd och var inne på att använda den integrerade digitaltvboxen och spela in på en dvd recorder, detta fungerar ju vad jag vet över hdmi iaf, för det var det jag pratade med dem om, står ju även i manualen har jag för mig, men jag lämnade detta alternativ eftersom det är ju så kasst att tv måste ju vara igång för att spela in en programm, så halva iden men inbyggd box å spela in extärnt försvinner ju då, så det får bli en ny box med hdd på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar,

 

 

Jo, jag tycker också att det inte borde vara något problem att spela in via SCART mellan TV och Recorder. Men jag har testat fyra olika fullkopplade SCART-kablar utan att få signal till Recordern.

 

Kanske det är något fel på Samsung-TV:ns SCART-utgång, även om det känns långsökt. Samsung svarar inte på mail, så jag får väl bearbeta dem över telefon efter helgerna.

 

 

 

(HDMI finns inte på recordern)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...