Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk - hur flyttar man enklast allt innehåll ?


Knetha

Rekommendera Poster

Jag ska stoppa i en större hårddisk i min PC. Jag skulle på något enkelt sätt vilja "spegla" den gamla så jag inte behövde installera om Windows och allt. Hur kan man göra det ?

 

Testade för några år sedan med ett program som hette Norton Ghost, men jag fick aldrig "kopian" att starta/funka när jag stoppat i den nya hårddisken. (Min tanke var att göra en recovery-CD, om det var vad jag fick på skivorna vet jag dock inte...)

 

Vissa påstår dessutom att Ghost inte fungerar om man byter till en större HD (120 -> 250 Gb) eftersom den partitionerar precis som den gamla - är det sant ?

 

Jag vill ha med XP, bootsektorer och allt i samma "fil".

[inlägget ändrat 2008-12-27 00:34:03 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte hårddisk för några år sedan så körde jag ett kloningsprogram som gjorde en exakt kopia av den gamla hårddisken på den nya hårddisken. IDG testade tre kloningsprogram för ett år sedan:

http://www.idg.se/2.2524/1.137593

Jag använde Clone Maxx som klonar en hårddisk, medan de två andra programmen klonar partitioner. För att få med bootsektorn så behöver du klona på hårddisknivå och inte partitionsnivå.

 

Några av hårddisktillverkarna har kloningsprogram att ladda ner så att man snabbt ska komma igång med sin nya hårddisk från dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...