Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar uppkoppling


Aileene

Rekommendera Poster

Hej på er!

Fick underbar hjälp sist jag lade in en sak här på forumet. Så nu hoppas jag på samma tur igen =)

 

Jag tappar ständigt uppkopplingen. Vilket kan vara mycket irriterande.

Får upp ett meddelande där det står något i stil med "du har ingen anslutning, eller den är begränsad"

 

När jag ringer min support så kollar de upp anslutningen, och säger ALLTID att den är bra.

Kanske är den också det då jag pratar med dem. För det är bara korta stunder som jag tappar anslutningen.

Korta stunder, men ofta, ofta.

Och alla som har Telia vet ju vilka väntetider det ibland kan vara *L*

 

Hur som helst. Någon som vet vad detta kan bero på.

Datorn är seg hela den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns många saker som kan vara anledning till att din anslutning kopplas ner. Några frågor:

 

* Har du en trådlös koppling mellan din dator och din router eller är du direkt kopplad mot ditt modem.

 

* Vad är det för internetuppkoppling du har?

 

* Vad är det fabrikat och modell på modem/router?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar.

 

Jag är direkt kopplad till modemet (och modemet i första jacket)

 

Vad det är för internetuppkoppling jag har? Förstår inte den lätta frågan riktigt (är helt kass på allt som har med datorer att göra)

 

Modemet är en Thomson tg787

 

[inlägget ändrat 2008-12-28 11:01:02 av Aileene]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om vi förutsätter att din internetleverantör har rätt i att allt ser bra fram till ditt jack så finns det inte så mycket mer som kan krångla:

 

* Antingen sitter felet i modemet, har du någon du känner som också har en ADSL-uppkoppling - se om du inte kan få låna deras modem någon dag och se om det fungerar bättre?

 

* Annars sitter problemet i någon kabel, har du testat att byta kabel mellan modemet och din dator?

 

* Kan också vara värt och testa med en annan dator om du har möjlighet till det. Om uttaget glappar eller om det finns något på datorn som inte fungerar som det skall.

 

* Till sist låter det som att du även borde köra en koll på bredbandskollen.se, det går inte riktigt på samma sätt att verifiera "bra kvallite" i kabeln som hastighet men detta kan ge en fingervisning om något är galet.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag fick exakt samma problem, och i mitt fall var det modemet som felade. Köpte till slut ett nytt och uppkopplingen blev stabil igen.

 

Det luriga var att mitt (gamla) modem fortfarande fungerade ihop med viss utrustning, vilket gjorde felsökningen extra svår. Så jag instämmer med föregående talare - man kan behöva testa med olika datorer och eventuellt två modem för att isolera felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort några TP-tester

 

Häromdagen tog den emot med 0,38 och skickade med 0,04 Svarstid 404ms (eller om det t.om var 4040ms) AAHHHH!

Förstå att jag blir tokig.

 

Men nu precis gjorde jag en, och då tog jag emot med 6,93 och skickade med 0,82 Svarstid 28 ms

 

Så ibland funkar det som det ska.

 

Men jag har också märkt att hela datorn verkar "låsa sig" i samband med krångel.

Det går inte att klicka på något. Inte ens klicka ner sidan.

 

Ska ta med datorn till en vän i helgen, och se om den fungerar problemfritt där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...