Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia smart - extern IP-telefoni


Svartehulten

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har sedan tidigare använt Cellip som extern IP-telefonileverantör, har fungerat perfekt. Har nu installerat IP-telefoni från telia samt teliasmart. Nu får jag inte ordning på inkommande samtal via Cellip, utgående är ok. Har testat med att stänga av brandvägg samt att öppna portarna 5060-5061.

Det sistnämnda är jag inte riktigt säker på eftersom man kan välja en del i inställnigarna på Telia-smart.

 

Har någon haft samma problem som kommit tillrätta med detta ?

 

För övrigt så är instruktionerna via telia betr deras telia smart helt kass. Hittade viss information på bredbandsbolagets hemsida hur man konfigurerade Telia-smart, de använder samma fabrikat.

 

Mvh Ralf

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

jag har Telias bredbandstelefoni och har använt det ca 1 år utan problem. För en vecka sedan bytte jag mitt Zyxel-modem till en Telia Smart gateway (Thomson TG787). Till denna har jag kopplat samma telefonadapter som tidigare (vood 322).

Sedan dess har inte inkommande (utgående är ok) telefonsamtal fungerat (det ringer, men samtalet kopplar aldrig upp). Jag letade efter förklaringar på Telias hemsida och andra forum utan att hitta någon information.

 

När jag ringde Telia sa de att det är ett känt fel och att det jobbar på det , skulle ev. bli löst om ca 1 vecka. Konstigt att de inte skriver om det på sin hemsida...

 

De sa även att man skulle kunna göra en tillfällig fix nu tills det riktiga felet är avhjälpt: Koppla bort spänningen till Telia smart Gatewayen i mer än 20 min, då skulle alla tillkopplade delar registreras om. (ev skulle det laddas ned någon uppdateringen till gatewayen också).

 

Jag fick det inte att fungera, men det kanske hjälper för någon annan..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt. Du kan alltid kolla med Telia Premiumsupport som svarar på frågor som rör utrustning som inte kommer från dem själva, jag har testat dem och de funkade riktigt bra faktiskt när jag hade problem med linux burken.

 

Mer info finns på telias hemsida,

 

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/internet/bredband-via-telejacket/teliasmart/premiumsupport.product

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ip-telefoni fungerar nu efter ett par nya snack med supporten. Thompson gatewayen har tyligen problem att routa ip-telefonitrafiken. Supporten bad mig sätta ethernetkabeln i en viss port (4), som de sedan låste enbart för ip-telefonin. Gissar att den blir bryggad dit. Samtidigt uppdraderades firmwaren i gatewayen. Efter detta fungerar allt för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...