Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Efter en flytt har jag haft lite problem med min dator.

Den startar inte alltid när jag trycker på powerknappen. Jag kan försöka många gånger utan att det händer något och sen efter ett tag funkar det igen. Jag har försökt hitta något glapp utan framgång.

Idag hade den dessutom stängts av av sig själv och gick sedan inte igång. På moderkortet finns en diod som brukar lysa med fast sken även när datorn är avstängd. Den blinkar nu istället. Det har den inte gjort vid de tidigare tillfällena då datorn inte startat.

 

Är det någon som vet vad det kan bero på?

Glapp, nätagg, moderkort, batteri på moderkort?

 

Det är en stationär dator som jag kör vista x64 på.

Jag har även haft problem med att få datorn att gå ner i viloläge sedan vi flyttade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ett nätaggregat från en annan dator. Enklast är att koppla in det nya bredvid utan att skruva ur det gamla. Se bara till att det inte trillar ner på moderkortet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte tillgång till något mer nätagg med 24 kablar, bara 2st med 20. Får väl se om jag kan hitta någon som är villig att låna ut sitt men det brukar inte vara helt populärt att plocka ner sin dator för sånt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med 20-pins, tror inte det spelar roll vid starten.

 

Om du har ett inbyggt grafikkort, koppla ur det separata och prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte det funkade med 20-pins alls på 24, men nu har jag provat och det gick ju bra. Lampan på moderkortet lyste fast blått sken direkt (soft off) vid inkoppling och när jag startade datorn så gick den över till rött sken (påslagen). Så moderkortet gick igång fast processorn fick ingen ström med det nätagget.

 

Då borde det vara nätagget som är trasigt alltså. Dags att shoppa alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man sätter 20-pins kontakten rätt i sockeln så funkar det och ger ström, så kanske det är nåt annat än nätagg som bråkar om datorn ändå inte går igång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ibland kan det vara mer än ett fel! Prova 24-pinsaggregatet i de dator som fungerar. Om du har 20+4 ska det inte vara några problem.

 

Kopplade du in processorns strömkontakt, den 4-poliga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...