Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Kelksye

Casio EX-F1 - AVCHD rendera till annat format?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag håller för tillfället på att överväga om jag ska köpa en Casio EX-F1 men till min förskräckelse skiver den i AVCHD-format. Detta går ju inte att spela upp i någon mediaspelare. Såg att det går att redigera det i Vegas 7.0e men går det i det då att rendera till ett annat format så man kan titta på det i mediaspelaren? Blir det sämre kvalité då?

Överväger också om jag ska köpa en HV-30 istället men ser att den endast filmar i 25 bilder per sekund.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så får du använda det program som följer med kameran.

Möjligt att VLC kanske kan ta formatet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som gör HV-30's 25fps låter negativt för dig?

Såvida du inte väldigt ofta filmar i Slow Motion så har du absolut ingen nytta av högre framerate, snarare tvärtom.

Själv har jag en HV-20 som jag köpte just för att den är kapabel av att filma i så låg hastighet som 24 progressiva bilder per sekund.

Ursprungligen valde man 24fps för spelfilm just för att spara på filmrullar så mkt som möjligt medans det fortfarande gick att titta på filmen, och då var 24 bilder per sekund optimalt.

Sedan dess har det mest fortsatt p.g.a. tradition, och att folk är vana att se filmer i 24fps.

Detta gör att filmen från min HV-20 får samma känsla som spelfilmer på bio, och det är därför vissa tv-serier ser "billigare" ut, då de har högre fps.

Nu vet jag inte exakt hur stor skillnad det är mellan det amerikanska 24P och det europeiska 25P i Canons HV-serie, men det är iaf. vitsen med det.

Min hv20 klarar av att filma i 30p och 60i oxå, så om du vill ha hemmavideo-känsla så är det förmodligen möjligt med HV-30'n oxå.

Om du däremot filmar mycket sport eller annat där du behöver återspela det inspelade materialet i slow-motion så kan det vara intressant för dig att kunna filma i 600fps tillexempel, vilket EX-F1an är bra till...men den är ju knappast ergonomiskt designad för att vara en filmkamera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom att bygga om filerna/containern till en avi med typ MP4Cam2AVI går det att importera och redigera AVCHD direkt i exempelvis Premiere samt spela upp dem som de är i valfri mediaspelare under Windows... utan kvalitetsförust alltså/ingen omkodning av själva videoströmmen. Snabbt går det också ^^

Tydligen är det bara jag som inte tycker om filmframerate, det flimrar juh dessutom något enormt på exempelvis moderna biografer så "filmlikt" i all ära men det är inget kul att vila ögonen på en längre tid... på en normal bildenhet i hemmet som uppdaterar fler gånger än det finns bildrutor försvinner visserligen flimret men alltså, vad är charmen med låg framerate och suddiga actionscener? Tacka vet jag hög framerate, gärna 60fps progressivt, då kan vi snacka om närvarokänsla :)

.Wey

Where monsters rampage, I´m there to take them down. Where treasure glitters, I´m there to claim it. Where an enemy rises to face me, victory will be mine!

[inlägget ändrat 2008-12-28 03:09:19 av Oskar Duveborn]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vad är charmen med låg framerate och suddiga actionscener? Tacka vet jag hög framerate, gärna 60fps progressivt, då kan vi snacka om närvarokänsla :)

Kan du tipsa om någon storproduktion som är inspelad i 60p som jag kan titta på för att jämföra?

Jag kollade t.ex. på TransFormers på Blueray igår, och det var fortfarande 24p.

Alla IMAX- och OMNIMAX- filmer jag har sett har oxå varit 24p.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...