Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte längre, hjälp


Wadokai

Rekommendera Poster

Hallå där ute så här i juletider

 

Sitter precis framför dotterns dator och har ett lite problem. Datorn startar inte längre.

Vid uppstart av datorn så kom det först upp "installerar servicepack" 1 av 3 uppdateeringar. Det har ju tendens att ta lite tid sådant här så jag gick och fikade istället-

Kommer tillbaka och datorn har stängt av sig. Nätsladdeen sitter forfarande i.

Nu får jag upp rutan som säger att windows inte stängts av korrekt osv.

och får välja på det vanliga alternativen. Men hur jag än väljer på dessa så stängs datorn av efter ca 1-2 minuter i uppstarten.

I felsäker läge är det en hel del filer som laddas in men filen crcdisk.sys som laddas in och efter det går stängs den av. Det står i ca 30 sek efter att den filen laddats in.

Vi har ingen CD på Vista utan den är en ASUS med föristallerad vista.

HJÄLP vad gör jag ??

 

//Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker köra systemåterställning eller installera om Vista från den partition för ominstallation som finns.

 

Detta att datorer kraschar efter installation av SP1 av Vista är så vanligt så Microsoft har börjat lämna support.

Har tyvärr inga länkar.

 

Visar också på behovet att direkt när man fått igång datorn bränna återställnings DVDer / CDer enligt ASUS anvisningar för att ha som säkerhet.

 

Ett skamgrepp på datorn är ju att testa och starta den med en PuppylinuxCD

bara 94 MB att ladda hem och bränna på CD

Inget installeras på hårddisken utan datorn körs direkt från CDn.

Går det så går det.

http://www.puppylinux.org

4.1.1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :thumbsup:

 

Får försöka med det. Kan man gör systemåterställning från installations-cd´n ? eller går det på något annat klurigt sätt?

 

Gjorde en sökning på crcdisk.sys och det döck upp en hel del förslag på vad man kan göra.

Bl.a kunde man döpa om lite filer, kanske ska prova med de först innan jag installerar om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gör systemåterställning från installations-cd´n?

Utgår från att du menar DVD:n.

Visst kan du göra en systemåterställning med DVD:n. Boota med skivan och efter att du valt Språk att installera, Tid- och valutaformat och Tangentbordslayout väljer du Reparera datorn. Efter några klick kommer du till Systemåterställningsalternativen, bl.a. Systemåterställning. Se bifogad bild, men med engelsk text.

 

[bild bifogad 2008-12-24 20:05:51 av Maratonmannen]

1109610_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...