Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Okalettos

Raid på olika stora diskar?

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett moderkort Asus P4PE GD med Promise Fasttrak 376 Sata/Raid-kontroller integrerat. Kör Vista HomePremium. Har en Sata-disk på 500GB

och en på Sata-disk på 200GB.

Skulle vilja köra Raid med dessa men vet inte om det går med olika storlekar och tillverkare på diskarna? Disk1 är en Seagate7200.11 och disk2 är en Hitachi T7K-nånting (nästan lika snabb som disk1).

Om jag väljer Raid0, så blir väl arrayen på 2*200GB=400GB? Har jag då 500-200GB=300GB kvar på disk1 som jag kan använda som vanligt? Dvs skapa en partition/volym av detta annars outnyttjade utrymme? Vore fint...! Då kan jag lägga viktiga saker där, ifall raid0 eller disk2 kraschar.

Om jag väljer Raid1, samma fråga här, kan jag använda det outnyttjade utrymmet på disk1 som inte ingår i raiden? Dvs skapa en partition/volym?

PS. Har inte kunnat söka på eforum, funktionen funkar inte på vår dator konstigt nog. Har messat till supporten om det. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raid-enheter kan inte vara större än den minsta enheten. Så enkelt är det. Och de extra 300 GB då har på din 500 GB enhet kan du icke använda. Tyvärr.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...