Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vänsterklick i Startmeny & aktivitetsfältet fungerar ej


Mikael63

Rekommendera Poster

Vista Home ...

Vänsterklick på "Startknappen" visar startmenyn (klassisk vy)

Går att med musmarkören navigera sig fram till ett program(s genväg) och vänsteklick startar programmet.

Men det går inte att klicka i menyn och "låsa fast"...när man navigerar.. eh.. hoppas ni förstår?

 

Vänsterklick fungerar inte heller i aktivitetsfältet om program är minimerade där. (Alt-Tab fungerar)

 

Behöver en hint om var jag börjar leta - startmenyn, mus, registret osv..

L i t e stressande att hjälpa ungarna med sånt just i dessa dagar - litar på tomtenissarna på eforum ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..

 

Hade för mig att det gick i alla nivåer i XP..

Kanske något med detta "Tweak" att göra:

"Use this plug-in to change the reaction time of the Start menu when you select an item.

The default value for this is 400 ms, the longest time is 65535 ms (which means: wait for click) and the shortest possible value is 1 ms."

 

Men varför kan jag inte klicka upp ett fönster från Aktivitetsfältet tro?

 

Kanske nåt att ändra: "When a non-active window (that is: a window that is currently in the background so it isn't the window you are currently working with) wants to become the active window so it is in the foreground, Window determines if this is allowed or not.

The default setting (on Windows 2000 and upwards) is that the window is not allowed to do so, but instead the taskbar button of the window in question flashes. You might or might not click on the taskbar button to make it the active window.

However, maybe you want to change this setting so you can deactivate it here.

With another plugin you can also control how many times the taskbar button should flash."

 

jag får läsa på lite...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen!

 

Program som ligger minimerade till Aktivitetshanteraren kan i XP hanteras med vänsterklicksmenyn. När de flashar orange, t ex Messenger när ett svar på en konversation fås, kan man som du citerade, klicka på ikonen och få fönstret aktivt. Har inte haft möjlighet än att testa om det stämmer att vänsterklicksmenyn inte finns i detta läget.

 

Använder ej heller nåt Tweak-program, kanske mycket för att jag hålls på många olika datorer och inte kan "tweaka" alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning bara:

 

Klicka upp minimerade fönster från aktivitetsfältet - går inte att återskapa felet längre.

 

"Låsa" i startmenyn - på XP går det utmärkt att åtm. klicka på "mapparna" i startmenyn. Om de "låser" eller ej kan lämnas osagt. Men i Vista gör ett vänsterklick att startmenyn stängs - irriterande om man är van ett visst sätt.

 

Tursamt nog finns inget som tyder på att jag måste lämna XP till förmån för Vista på jobbet, snarare tvärtom än så länge... Men eftersom barnens datorer har Vista så får man dras med "nymodigheter"....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i Vista gör ett vänsterklick att startmenyn stängs - irriterande om man är van ett visst sätt.
Nog kan jag vänsterklicka på Dator och få upp en meny om vad som finns i datorn, eller vänsterklicka på Alla program och få upp programlistan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om du klickar på Startmeny, Program, Grafik, Adobe

(mitt exempel) och klickar på varje steg, inte bara låter markören stanna upp.

Vad händer då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det att vänsterklicka på alla stegen i startmenyn på XP. Konstigt! Men flyttar jag musen upp/ner följer markeringen med, alltså ingen mening med att vänsterklicka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om du klickar på Startmeny, Program, Grafik, Adobe

(mitt exempel) och klickar på varje steg, inte bara låter markören stanna upp.

Jag brukar vänsterklicka på varje sådant steg, det är t o m så att jag måste vänsterklicka på motsvarigheten till Grafik för att se motsvarigheten till Adobe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat mera.

Bytte från Klassik meny till Vista-stuk.

Måste vänsterklicka för att öppna upp mapparna.

 

Bytte tillbaks till Klassisk igen och nu kan jag vänsterklicka - om jag vill - utan att startmenyn stängs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...