Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skorrar i högtalarna (ibland)

Simson8

Recommended Posts

Ibland så fungerar inte ljudet på min dator. Det bara skorrar och är omöjligt att lyssna till. Då får jag starta om datorn, så blir det bra igen. Ibland så slumpar det sig så att jag blir tvungen att starta om två ggr innan det fungerar men oftast räcker det med en gång.

Vad beror detta på? Är det något fel på ljudkortet eller är det något annat som jag kan göra?

Jag tror att ljudkortet heter VIA AC'97 Enhanced Audio Controller [WDM]

• 7 months later...

Jag behöver hjälp!

Äntligen skall jag ta itu med mina ljudproblem. Jag har kört med CPU-Z och fått veta att southbridge heter VIA VT 8237. Men vad gör jag sedan?

Jag klickade på länken under (viaarena.com) men förstår inte vad jag skall göra. Skall jag ladda ner och köra det där Driver Detective, eller? Jag förstår inte här.... Men jag googlade och hittade denna länk...

http://www.findmysoft.com/drivers/MSI-PM8M3-V-VIA-VT8237-SATA-RAID-driver.html

Kan jag klicka på den övre länken där. Installeras det nya drivrutiner till ljudkortet då? Känner mig lite osäker här och hoppas på hjälp

Stefan Eklinder

Du klickar dig in här:

http://www.viaarena.com/Drivers.aspx

Klickar på det operativsystemet du har installerat och kör.

...sedan väljer du då "Chipset or Platform driver" i listan.

Kontrollera sedan att aktuella chipsetdrivers är rekommenderade för ditt chipset innan du laddar ned och installerar dom i datorn. Du hittar det under "Information about this driver".

Vill minnas att dom är självuppackande, så du behöver inte göra mer än att dubbelklicka och låta det hela sköta sig själv.

En omstart slutar installationen med.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Ok, men jag är ny på detta så jag har lite frågor till. Jag har gått in på länken du angav men när jag skall ange vilket operativsystem jag har så frågas det hurvida jag har 64-bitars XP eller inte. Hur vet jag det? Det går inte att utläsa från "systeminformation" och i den här CPUZ-rapporten så står det bara att jag har "Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 3 (Build 2600)". Inget om hurvida jag skall klicka på XP-64 bitar eller bara XP.

Sedan skriver du så här:

Kontrollera sedan att aktuella chipsetdrivers är rekommenderade för ditt chipset innan du laddar ned och installerar dom i datorn

Detta är rena grekiskan för mig, men det kanske klarnar när klickar mig vidare? Eller kan du säga något kort om detta? Du kanske helt enkelt menar att jag skall se till att det står VIA VT 8237. Eller vad är mitt chipset för något?

Tack så länge

Stefan Eklinder

Simson8 skrev:

Ok, men jag är ny på detta så jag har lite frågor till. Jag har gått in på länken du angav men när jag skall ange vilket operativsystem jag har så frågas det hurvida jag har 64-bitars XP eller inte. Hur vet jag det?

Tippar att du har 32-bitars system.

64-bitar finns, men det är inte så vanligt att folk kör med det.

Simson8 skrev:

Du kanske helt enkelt menar att jag skall se till att det står VIA VT 8237. Eller vad är mitt chipset för något?

Precis, jag menar att du ska titta efter beteckningen på chipset i den listan. Hittar du det där så är det OK att ladda ned och installera.

Ditt chipset ska vara VIA VT 8237.

EDIT

Prova ladda ned den här istället:

http://majorgeeks.com/VIA_AC97_Vinyl_Audio_driver_d4505.html

Letade inne på VIA som jag länkade till, men kunde inte hitta din beteckning alls därinne. Du skrev inte vad du har för OS först, så det gick inte att förutse.

---

[inlägget ändrat 2009-07-28 16:03:08 av Stefan Eklinder]

Ok, nu har jag gjort som du sade i ditt sista inlägg. Jag har allstå varit på majorgeeks.com. Jag följde anvisningarna där och laddade ner och installerade den här filen som finns där. Den heter ju VIA AC97 Vinyl Audio driver. Men....LOL.... jag fattar egentligen inte ett dyft av vad jag har gjort. Jag skulle ju ha en ny drivrutin till ljudkortet. Har jag fått det nu? Hur vet jag det? Jag fick en icon på skrivbordet och det visade sig vara något som heter VIA audio deck. Vad är det? Det ser ut som en mediaspelare, men verkar inte vara det heller. Jag vet inte vad jag skall ha den till, kanske jag kan avinstallera den, men den viktigaste frågan var ju, har min drivrutin för ljudkortet uppdaterats nu?

Stefan Eklinder
Jag fick en icon på skrivbordet och det visade sig vara något som heter VIA audio deck. Vad är det? Det ser ut som en mediaspelare, men verkar inte vara det heller.

Har du en skärmdump?

Skickar upp en skärmdump genom att bocka för rutan nere till vänster "Jag vill bifoga en bild". Sedan får du leta upp bilden där du sparade den. Klicka sedan på "Skicka".

...men den viktigaste frågan var ju, har min drivrutin för ljudkortet uppdaterats nu?

Det är bara att dra igång något spel eller musik, så vet du om det fungerar. Svårt att sitta på distans så här och säga. Är som om jag famlar i blindo.

---

Här kommer en skärmdump på programmet ser ut när det är öppet. Det verkar vara något för att styra någon typ av surround-ljud. Lade in hur det ser ut i aktivitetsfältet också.

Ljudet fungerar bra just nu, men så har det varit tidigare också. Att ljudet inte fungerar ibland har varit helt och hållet slumpartat. I ca: 30%-40% av alla uppstarter blev det något fel och ljudet fungerade inte. Då fick man starta om datorn och då var det 50-50 igen, hurvida ljudkortet skulle starta korrekt. Så jag vet inte om felet är avhjälpt förrän jag har startat datorn ett tio-tal gånger. Men jag gjorde precis som du sade.

[bild bifogad 2009-07-28 20:50:58 av Simson8]

1151882_thumb.jpg

Stefan Eklinder

Då får vi hålla tummarna då. :)

---

Ja, då har jag nog startat datorn ca: 10 ggr, och ljudet kommer varje gång. Toppen. Tusen tack.

Stefan Eklinder
Simson8 skrev:

Ja, då har jag nog startat datorn ca: 10 ggr, och ljudet kommer varje gång. Toppen. Tusen tack.

Toppen och tack för poäng! :)

---

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...