Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man datorn tyst?


Simson8

Rekommendera Poster

Min dator skriver till hårddisken var 30:e sekund utan att jag arbetar med något. Varför? Vad är det som händer? Jag blir jättenervös och har börjat få koncentrationssvårigheter. Det är ungefär som att ligga och lyssna på en droppande kran när man skall somna. Oerhört irriterande. Jag kan inte läsa och koncentrera mig utan sitter bara och väntar på att det skall rassla till i hårdisken igen. Hur blir jag av med detta. Den skriver i ca: 2-3 sek varje gång. 2ggr/min alltså.

 

Detta verkar vara oberoende av vilka program som jag har igång. Jag har inte tänkt på det förrän nu. Är det något som har kommit men någon ny uppdatering av windows? Virus är det nog inte eftersom jag har bra probram (Bullguard 8.0) med brandvägg och antispyware och hela köret. Datorn fungerar normalt men jag orkar inte med den där regelbundna skrivingen till disken. Som en droppande vattenkran alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kan det vara swapfilen?

 

Har datorn för lite minne kan den fejka hårddisken som "extra" minne i brist på tillräckligt med "riktigt" minne. Har du många program igång under tiden kan det vara tillräckligt för att datorn hela tiden ska "swappa". Skriva ut på disken och ha den som "extra" minne.

 

Hur mycket minne har du? Kanske ska lägga till lite mera?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan......

 

Jag har 512 MB. Exakt så här står det i systeminformationen.

 

Sammanlagt fysiskt minne - 512 MB

Tillgängligt fysiskt minne - 93,31 MB

Sammanlagt virtuellt minne - 2,00 GB

Tillgängligt virtuellt minne - 1,96 GB

 

Det låter väl som mycket och datorn skriver ju till disken även om jag bara har e-posten och IE öppet. Däremot så minns jag nu att för ca: en vecka sedan så hade jag mycket program igång samtidigt och då kom det upp en ruta som sade att det var för lite minne tillgängligt och att datorn skulle öka mängden minne, eller något liknande. Men nu kan det väl inte vara någon brist.

Om nu datorn "swappar" som du kallar det, kan man ge den något kommando så att den slutar med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om nu datorn "swappar" som du kallar det, kan man ge den något kommando så att den slutar med det?

 

Finns inget kommando för att få slut på swappandet. Går förstås att ta bort swapfilen helt i XP:s inställningar, men det är få som rekommenderar det.

 

Frågar mig inte varför, men diskussioner förekommer om för - och nackdelar.

 

Möjligen att du får slut på det om du skaffar lite mera minne.

512 MB är lite i minsta laget idag. Då 2 Gb är mer standarden idag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar i Aktivitetshanteraren så ser det ganska lungt ut. Det enda som händer när datorn skriver till disken är att filerna jqs.exe och lsass.exe ändrar sig lite i kolumnen CPU. De använder dock inte nämnvärt mycket minne. (drygt 1000 kb vardera)

 

En annan sak som ändrar sig är att "Systemets vänteprocess" sjunker från 97 till 91 i kolumnen CPU när datorn skriver.

 

I kolumn CPU står nästan allt på 0 utom "systemets vänteprocess" som ligger på 97 och sjunker till 91.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som händer när datorn skriver till disken är att filerna jqs.exe och lsass.exe ändrar sig lite i kolumnen CPU

Då vet du vad som snurrar ibland då.

 

jqs.exe är Java Quick Starter som du kan läsa mer om här

http://java.com/sv/download/help/quickstarter.xml

 

lsass.exe är Local Security Authentication Server, så den ser väl okej ut.

 

 

Edit: lsass.exe ska normalt ligga i mapparna

 

Windows\system32

Windows\ServicePackFiles\i386

Windows\$NtServicePackUnistall$

 

söker du efter den, och hittar den på fler ställen, då kan du ha virus i datorn

[inlägget ändrat 2008-12-22 21:26:00 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall prova med att stänga automatiska uppstarten av jqs.exe. Men jag har glömt hur man gör. Skulle man skriva något kommando i "kör", eller hur var det? Det var länge sedan jag grejade med det. Hjälp önskas.

 

Det kom en automatisk uppdatering till Java i går eller förrgår. Kanske eländet började då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JanneJanne, gästen och Stefan.

Jag har nu stängt av jqs.exe via kontrollpanelen och datorn har tystnat. Underbart, det höll på att driva mig till vansinne.

 

Tusen tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...