Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pc eller mac


mariaandersson

Rekommendera Poster

mariaandersson

när det gäller trycksaker och framställning av dessa...

hur stor är skillnaden mellan pc och mac egentligen nuförtiden??!!

Det var nu typ tre-fyra år sedan jag jobbade med mac...

kan någon klok person ge mig ett svar så är jag evigt tacksam...:)

 

många frågetecken blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar egentligen. Det som jag tycker är den största nackdelen med PC idag är dels typsnittshantering men mest är det färgkalibrering. Det ÄR lättare med Mac i det fallet.

 

Alla program som vanligtvis används finns ju på både Mac och PC så där är det ju ingen skillnad, samma gäller all hårdvara, inga större skillnader (Mac är bara några snäpp snyggare än PC).

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mariaandersson

flera snäpp snyggare... därom råder inget tvivel...

däremot, för att förklara mig lite, så är det många som nu när jag ska köpa dator, och lite försiktigt ge mig in i trycksaksbranschen igen, råder mig att köpa PC eftersom jag vant mig vid det nu. Däremot sitter det i sedan gammalt hos mig att det är mac som gäller...

ska man arbeta med bilder, grafik, desktop publishing så är det mac som gäller...

är detta enbart historia??? eller???

 

Fråga 2: vad rekommenderas när man vill kunna arbeta smidigt med både photoshop och Indesign samtidigt...

 

:)

 

 

många frågetecken blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det vanligaste är att man använder Mac när man arbeter med grafisk produktion, mest av gammal tradition.

Macen va bättre lämplig förr, nu är det nog snarast dött lopp.

Använd det system du trivs med.

 

"Fråga 2: vad rekommenderas när man vill kunna arbeta smidigt med både photoshop och Indesign samtidigt..."

 

Mycket minne, båda programmen är minneskrävande. En snabb processor och 256 meg ram är lämpligt.

 

MVH

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det diskuteras detta i forumet Datorkrig varje dag... fast PC-förespråkarna säger ändå att Mac är snäppet bättre när det gäller grafik, färghantering med mera... fast skillnaderna blir mindre.

 

Så kontentan är att du köper vad du trivs att jobba med och inte vad som andra säger åt dig att köpa... vare sig det är Mac eller PC.

 

Fråga 2: som Mats sa... MYCKET minne, kraftfull processor och en bra skärm som går att kalibrera.

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag tycker är ganska viktig: Tänk på vilket operativsystem dina samarbetspartners, underleverantörer etc använder. Allt blir mycket enklare om man har samma när man ska byta filer med varandra.

 

Visst funkar samma Indesign-dokument på både mac och pc (för det gör det väl?), men typsnitten kan du inte skicka med. Det finns säkert en hel del andra problem som kan uppstå, som inkompatibilitet i färghanteringen etc.

 

Eftersom mac är vanligast i den grafiska branschen, så talar väl detta för en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska man skicka typsnitten. Jag får typsnitten från Mac konverterar de till PC, kör med ATM 4.1 (gratis) för att visa Type1 typsnitt - Klart!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mariaandersson

tack för många goda tips...

underbart med så många kloka människor.

 

ni nämnde bland annat att det är viktigt med en bra monitor som kan kalibreras... några tips???

 

Skrivarfråga; Ska man köpa laser eller bläckstråle... alla tycks se ut som sur citron när jag nämner bläckstråle... håller ni kloka människor med om det?!

:)

 

många frågetecken blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Ska du bara skriva svart-vitt så finns det enligt mig bara ett enda val. Laser!

 

Den är snabbare, skriver snyggare, är tystare och kostar mindre i längden!

 

Måste du ha färg så får du väl förmodligen nöja dig med en bläckstråle om du inte har gott om pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du skriva ut mycket bilder i färg är det en bläckstråleskrivare du ska ha. Ett bra tips där är HPs DeskJet-serie som är väldigt all-round. Epson gör också bra skrivare men är mer lämpade för fotografier.

 

Ska du ha skarpa texter så är det laser du ska ha. Det är också billigare i längden när du skriver ut mycket svartvitt då det kostar och går åt mindre laserpulver än vad det går åt i bläck för bläckstråleskrivare. Även där gör HP väldigt bra skrivare. Nu har det kommit några nya på marknaden, själv har jag en 2100TN som är en nätverksskrivare med postscriptstöd.

 

Själv så skulle jag nog rekommendera båda. Dels en bläckstråleskrivare och dels en laser. Då satsa på en HP LaserJet och sen en Epson (870 sägs vara bra) för färgutskrifter. Då får du mer ekonomi i det hela och är förberedd för både färg och svartvita utskrifter.

 

Skärm.... I mitt tycke är Radius det bästa märket för grafik... kostar dock en bra slant. Det som är viktigt är inte bara storleken utan också att den inte har såna där "linjer" och att den har en bra hastighet på MHz så att du inte blir trött i ögonen. Har du gott om pengar ska du satsa på en flatskärm. De är vilsamma för ögonen. En del skärmar kommer med kalibereringsverktyg (en liten grej som man sätter fast på skärmen som sedan sänder signaler till skärmen så den ställer in sig rätt) som sägs vara väldigt bra. Ju högre MHz desto bättre.

 

Fördelen med Macintosh är att de använder ColorSync som är väldigt praktiskt. Du kan då ladda in ColorSync filer från olika produkter, tex skrivare osv för bästa resultat för skärm vs utskrift (eller tryck). Jag vet inte hur Windows har det med ColorSync och färgkalibrering men jag har hört väldigt många klaga över detta och de flesta fotografer jag känner (både studio och tidningsfotografer) föredrar Macintosh då de har bättre koll på sina bilder på skärm. WYSIWYG.

 

Hoppas detta är lite till hjälp.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

 

 

Jag jobbar på en PC, har true type typsnitt och filerna ser helt ok ut både som eps, pdf och ind samt när jag skriver ut. Däremot blir det ngt fel när den skrivs ut av tidningen och det kan komma in ett mellanslag eller liknande på vissa ställen.

 

HUr kan jag göra för att undgå ett sådant problem?

Vad är det som gäller med gratis Postscript typsnitt, finns det att ladda ner lagligt någonstans eller måste man köpa dem?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...