Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm xxx


axivse

Rekommendera Poster

Hej

En problemdator. Fått moderkort 2 ggr bytt, bägge hårddiskar bytta plus kablage under garantitiden. Precis efter börjar besvär igen med blåskärm och låsning av dator. Varit inlämnad ett flertal ggr utan att dom hittar något fel. Ex på händelse; barnen surfar på en spelsida, blåskärm med oklara meddelande tyker upp. Hård avstängning, startar ej därefter. Stänger av ström, drar ur kontakt och några min efter detta startar den igen. Dock samma krasch efter några min. Då ej ute på nätet. Fick samma problem under ominstallation av XP pro. Kunde installera och få det att funka men efter några min samma katastrof igen. Dumpning av fysiskt minne påbörjas och avslutas efter ominstallationen. De övriga gångerna har det inte avslutat minnesdumpningen. Skulle hämta virusprogr via nätet, men kom inte ens ut innan händelsen. Vid testkörning via fujutsuservice kommer inget fel fram. Stått på i två dygn där, upprepade ggr. Händer med olika skärmar, ej på andra datorer.

Någon som har någon ledtråd? Minnesproblem? Dom har kört alla komponenter i testprogram.

 

Hälsningar från

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Precis efter börjar besvär igen med blåskärm och låsning av dator. Varit inlämnad ett flertal ggr utan att dom hittar något fel. Ex på händelse; barnen surfar på en spelsida, blåskärm med oklara meddelande tyker upp. Hård avstängning, startar ej därefter.

 

Vad står det på dom blå skärmarna du får upp?

 

Gå in under Prestanda & Underhåll/System/Avancerat/Start och återställning bocka där av "Starta om automatiskt".

 

Posta vad det står STOP-meddelande och övrigt.

 

Minnesproblem?

 

Känns nästan så, ja. Har du kört Memtest?

 

Kan hämta det härifrån:

 

http://www.memtest86.com/

 

...kör under natten t ex när du inte använder datorn. Allt för att få korrekt resultat bör Memtest köra så länge som möjligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

 

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Edit: Se till så du får en fullständig dumpning, då får man mest information

[inlägget ändrat 2008-12-22 20:53:36 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Jag har två dagar kvar på förlängd garanti pga allt stul så dom fick in datorn strax innan jag frågade här. Ska testa när den kommer tillbaka.

Det har funnits vissa filnamn ibland på blåskärmen dock inget som sätter spår i loggen enl Office.

Hoppas på mer förslag. Ska testa minnena när den är åter.

 

Tack för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man en fullständig dumpning? Vad gäller filnamn har det varit många men inga som sätter spår i loggen enl Office.

Mer tips tas gärna emot. Se ovan, den är nu inlämnad för ett sista försök.

 

Hälsningar

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...