Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med medelberäkning i Excel


nilsi

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

 

Jag har fem stycken värden från fem olika blad i excel. Ett blad för varje arbetsdag i veckan.

För att få ut medelvärdet från dessa värden så tar jag bara och summerar dem och delar med 5. Så långt är det enkelt!

 

Formeln ser ut såhär:

=SUM(N29:P33)/5

 

Nu är problemet att det ibland inte finns några värden på vissa av bladen beroende på om någon har jobbat eller ej.

 

Så ibland skall bara excel dela med 3 om det bara finns värden från 3 dagar. Hur skall jag göra det på ett smidigt vis?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar bifogar även excelfilen så ni kan se vad jag menar när jag kommer hem. Har ej tillåtelse till det från jobbet.

 

 

Otroligt tacksam för lite hjälp så jag äntligen kan bli klar med detta excel ark.

 

Mvh Nilsi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Finns en formel som heter medel....

 

2: Eller räkna antalt celler med ett värde över noll kanske?

=SUM(N29:P33)/COUNTIF(N29:p33;">0")

kanske, bättre på de svenska Excel funktionerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...