Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur binder ni era bolåneräntor nu?


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Boräntorna har ju sjunkit som en sten sedan oktober (mitt 3-månaders bundet i oktober på 6.5% skulle idag ligga på 3.6%) och jag känner mig lite ambivalent hur jag skall göra i januari när det är dags att binda om.

Det målas ju svart på alla delar av den ekonomiska kartan i tidningarna och jag (som de flesta andra jag känner) känner mig väldigt osäker på hur läget kommer förändras det närmaste halvåret.

Hur har ni tänkt (främst ni med 3-månaders eller rörligt), som får teckna om lånen nu eller snart? Ska man hålla ut tre månader till och se om det fortsätter sjunka, eller skall man slå till och binda på 1-2 år redan nu? Det är ju trots allt en riktigt bra ränta ändå.

 

Hur stor risk kan det vara att räntorna skjuter upp till 6-7% igen under våren?

Ibland är det ju lättare att spekulera på udda aktier än att hantera sin egen hemekonomi, helt sjukt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått kommer det att vara lågkonjunktur hela 2009. Binda bör man bara göra om det är risk för snabb högkonjunktur. Så min gissning är, ha lite is i magen...:)...gissning alltså!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sällan någon som helst anleding att binda för att få en låg ränta, binder lån gör man om man vill vara säker på vilka ränteutgifter man kommer att ha under bindningstiden.

Även om man binder när räntorna är i botten för att man tror att de inte går lägre så kommer även bankerna ha tagit med det i sina bäräkningar när de sätter räntor för de olika alternativ för bindning de erbjuder.

Det som spelar in för bolåneinstitutets räntesatser för bundna lån är:

- De ränteutveckling de förväntar sig för de närmaste x åren

- Den ränta som gäller nu

- Den ränta som de räknar med att vilja ha om x år.

- Hur gärna de vill att du lägger om lånen om x år.

- En extra säkerhetsmarginal till deras favör så att de inte gör en dålig affär på bindningen.

(Edit: och naturligtvis vilken ränta de själva har på pengar med den löptiden men det är i någon mån samma modell bakom det)

 

Naturligtvis kan banken göra en felbedömning men de är förmodligen bra mycket bättre än sina kunder på att gissa rätt så man ska nog inte tro att man kan blåsa dem på jättemycket pengar genom att binda lånen vid "rätt tillfälle".

 

Man ser det rätt tydligt om man tittar på räntetabeller hos olika bolag... Så här ser det t.ex ut hos Nordea:

http://www.nordea.se/Privat/Boende/K%C3%B6pa+bostad/Bor%C3%A4ntor/201844.html

 

Jag brukar ha hälften av lånen bundna på 2 år och andra hälften på en-tre månader, det ger rätt stora svängningar (eftersom det rör sig om några miljoner) men två-åringen minskar svängarna något även om den är dyrare än tremånders-lånet just nu.

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 22:58:56 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...