Just nu i M3-nätverket
Jump to content

planera för ett trådlöst nätverk

sami

Recommended Posts

Behöver lite tips för att planera för ett trådlöst nätverk i vår nya lokal

Vår lösning idag:

En DFL200 DLINK router kopplas till en server(small bussiness server2003) och till 4 klienter(windows vista) och en nätverkskrivare.

Vår nya lokal har 4 olika rum och i varje rum finns en dator. För att inte dra många kablar kors och tvärs överallt i lokalen mellan datorer så tänkte vi att trådlöst nätverk kanske ett bra alternativ därför börjar jag fundera på ett trådlöst nätverk. Men jag vill gärna veta lite mer

om fördelar/nackdelar med trådlöst nätverk och att den kommer att funka (signal styrka) även om vi har betonväggar mellan alla 4 rum.

Om trådlöst nätverk passar till vår lösning så skulle jag vilja veta vilka utrustningar/hårdvaror behöver jag köpa?

P.S Vi använder bara Email och Office Paket på kontoret.

Tack för all hjälp och tips

/Alex

Kolla med fastighetsägaren om det inte redan finns ett fastighetsnät draget i era lokaler. Om det är kontorslokaler och de inte är riktigt gamla, är det i princip standard att det finns i dagsläget.

Finns det inte - kolla om han kan fixa det. Alternativt dra själv (med eller utan hjälp av tredjepart/firma som gör sånt). Det enda ni behöver införskaffa är en switch.

Wireless - visst det kan funka fint. Men det finns inga garantier även om man kan se hur det troligen funkar om man genomför mätningar etc. innan. Och det kommer aldrig att funka lika bra som trådbundet.

Det finns en anledning till att man in kontorsmiljö ofta endast kör wireless när man "måste" - tex i mötesrum, etc...

Om ni använder bärbara datorer kan det vara bekvämt med trådlöst. Prestandan blir dock sämre än med trådbundet som joe säger. MEN, kopplar man in flera switchar av låg (konsument-)kvalitet på trådnätet kan detta ge sämre resultat än trådlöst! Bästa lösningen är att bygga ett stjärnnät utan switchar så långt det är möjligt.

Om du tror att betongväggarna blir problem, prova att gå runt med en bärbar dator med trådlöst kort och en enkel trådlös router.

Tack för alla svar vi har en router DFL-200 och vpn och betongväggar och det verkar som att dra kabel är enklare och smidigare som jag förstod. eller.

Alex

Det är smidigast med trådlöst, men prestandan blir sämre. Dessutom kan betongväggarna dra ner signalstyrkan för lågt. Men prova först trådlöst!

VPN använder du om du ska ansluta utifrån internet till det lokala nätet, och har inget att göra med hur det är kopplat internt, dvs tråd/trådlöst.

[inlägget ändrat 2008-12-22 20:49:35 av flora50]

• 3 weeks later...

Jag köpte en accesspunkt "D-blink Trådlös N accesspunkt DAP-1353" och kopplade till router ("Dlink-200") och via accesspunkt får fyra klienter anslutning till Internet.

Men problemet som jag uptäckte är att jag kan inte koppla via Remote web workplace längre till klienterna. Altså går att koppla till server utifrån men inte till klienterna eftersom klienterna få internet via accesspunkt.

Det verkar som accesspunkt kan inte routa paket eller?

I alla fall blir tacksam om få lite tips och hjälp för att lösa detta?

Det borde vara enklare att köpa en trålös router men det kostar en del och måste någon konsult komma och fixa alla reglerna i nya router vilket tar tid och pengar därför tänkte jag att behålla befintliga router och köpa bara en accesspunkt och kopplar after router.Men problmet som jag har nu är att kan inte komma åt klienterna utifrån via Remote web workplace.

Här bifogar jag en bild av min nätverk

Tack för lla tips och hjälp.

Alex

[bild bifogad 2009-01-10 22:33:29 av sami]

1114132_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...