Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur installerar jag om Windows XP Pro utan CD-skivor??


Fixare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en begagnad Lenovo ThinkPad T43 som har rensats fullständigt. När jag startar datorn så får jag inte ens upp en DOS-promt. På undersidan av datorn sitter en produktnyckel i original. Min fråga är nu hur jag gör för att återinstallera Windows XP på min laptop eftersom jag inte har någon CD att använda. Det kanske redan finns en aktiv tråd avseende denna fråga men jag kunde inte finna den! Är mycket tacksam för hjälp eftersom datorn är en julklapp till min dotter och det vore kul om jag ficka det att funka innan den överlämnas på julafton!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att skaffa en likadan CD från nån som har en original Windows, ej en återställnings-CD för ett visst märke, och gör en installation. Därefter får du hämta drivrutiner till datorn på Lenovos hemsida:

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/homeLenovo.do

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 19:00:40 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt svar! Var får man tag på en sådan CD!?? Behöver jag en helt ny produktkod i butik då? Det är en Windows Xp Professional version och det står inget om OEM.

 

Tack för din hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon i bekantskapskretsen kanske har tillgång till en skiva med XP Pro?

 

Det är DIN produktnyckel, dvs. den som står på undersidan du ska använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tajt om tiden?

Akut, så den i varje fall startar. Testa och ladda hem och bränn en PuppylinuxCD

bara 94 MB att ladda hem för 4.1.1.

http://www.puppylinux.org

hur det ser ut?

se bild.

 

Puppy körs direkt från CDn, om man inte vill ingen installation på hårddisk.

Har du lite tur så finns alla drivrutiner på Puppy CDn och datorn startar problemfritt, bootar från CDn.

För att koppla upp sig mot internet här hemma där vi har en router och datorerna anslutna med kabel till routern, klickar man på iconen connect till vänster

"och följer anvisningarna"

(jag är nog fartblind efter kört olika linuxreleaser sedan 98)

 

En bra sak med puppylinux är att din dotter, vad hon än hittar på under julen på internet inte kommer lyckas få nått virus eller annat skitprogramm på PuppylinuxCDn

eller på hårddisken så länge ni inte väljer installera Puppy på hårddisken.

Då finns ju en teoretisk chans.

 

[bild bifogad 2008-12-21 20:02:08 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-12-21 20:16:19 av jannejanne]

1108921_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, du ska använda din egen produktnyckel som för övrigt bara får användas till din dator. Windows XP-CD:n har ingen koppling till olika produktnycklar så länge som man håller sig till samma version av Windows XP (Home/Pro/Pro VL).

 

Tack för poängen:thumbsup:

[inlägget ändrat 2008-12-21 21:13:00 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ska återinstallera ett XP-operativ på samma dator, och produktnyckel sitter på undersidan, så använder du ju den igen, på samma dator, då gör du alltså allt enligt licensreglerna också.

Men kom ihåg som sagt, var noga med att du använder en vanlig XP-version, ingen uppgraderingssversion, då får du problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla igen! Stort tack för det bistånd ni redan gett mig i mina ansträgningar att fic´xa en Laptop till mion dotter i Julklapp! " Nu är det brått med hyran"!!! Har fixat en Windows XP Pro CD och installerat idag! Men hur får jag kontakt med Internet så jag kan verifiera och ladda ner uppgraderingar och övriga drivrutiner som ni navisat i länken tidigare!??

 

Snälla hjälp mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

 

Gå in på Lenovos sida som jag länkade till med en dator som har kontakt med internet och hämta hem alla drivrutiner på t ex ett USB-minne. Stoppa sen i minnet i Lenovon och installera först chipset (drivrutiner för det som finns på moderkortet. Fortsätt med LAN (Ethernet eller liknande) för att kunna komma ut på internet. Avsluta med ev övriga drivrutiner.

 

Uppgraderingar till Windows kommer efterhand om den är ansluten till internet. Du kan också gå in på Verktyg > Windows Update med Internet Explorer, för att snabba upp uppdateringarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet med att komma ut på internet är att XP saknar drivare för det mesta.

Vilket ger moment 22 som du märkt.

Du får ladda hem allt på en annan dator och bränna på en CD och sedan stoppa i Lenovon.

Är det en XP cd utan servicepack 2 är service pack 2 kanske det mest angelägna.

Om du inte kör med andra brandväggar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippie! Nu har jag laddat ner driver för Ethernet och har acees till Internet! Precis validerat mitt Windows exemplar och och håller på att ladda ner SP3.

 

Huvet jag vilka mer drivrutiner som behövs från Lenovos hemsida?? Te.x. BIOS osv!! Inget jag vet vad det är!

 

Tack återigen för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

BIOS ska du inte hämta om all hårdvara fungerar som den ska. Det är bara om du bytt hårdvara och sen fått problem.

 

I Enhetshanteraren ser du om någon drivrutin fattas:

 

Högerklicka på Den här datorn > Hantera > Enhetshanteraren

 

Högst upp finns det gula frågetecken för det som saknas. Finns det inga, kan det finnas gula utropstecken under respektive enhet. Det betydera att fel drivrutin är installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...