Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spåra datorer


Danny

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om man inte vill att någon ska kunna se att man varit inne på en site, pch man har fixat ett falskt ip och spoofat sin MAC, finns det då något sätt att spåra datorn, exempelvis genom vem som köpt datorn, vem som windows är registrerat på, systeminställningar etc? Är aktuellt i dessa FRA och filedelningslagsstider!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast din publika IP-address är intressant i sammanhanget.

 

Vill du kunna kommunicera med andra datorer på Internet - krävs det att du använder en riktig - publik address. Det går inte att komma runt.

 

Du kan "gömma" din address bakom olika typer av proxy-lösningar - men har man/får man tillgång till proxyn kan man spåra dig tillbaka till "din" address.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det enda som är intressant är egentligen ip-numret? Det är inte så att servrar skulle kunna samla annan information, ex om OS, hårdvara och system som kan spåras tillbaka till mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att servrar skulle kunna samla annan information, ex om OS, hårdvara och system

 

Jo, visst.

 

som kan spåras tillbaka till mig?

 

I praktiken inte så troligt. Om du inte varit så tillmötesgående att du snällt reggat namn/adress/tel/personnr osv i all SW/cookies etc som finns i din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har en laglig kopia av Vista som jag registrerat. Kan detta användas för att spåra mig? Kan siter få del av ex min product-key?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta användas för att spåra mig?

 

Teoretiskt, ja.

 

Jag har två tips:

 

1) IP-adressen är det som identifierar dig i 99,99% av fallen.

 

2) Om du är så orolig för att synas med det du gör på nätet - tänk då på vad du verkligen gör...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du säkert "gömma dig" bakom proxyservrar och sådant, för att inte bli avslöjad, men tänkt ändå, att om myndigheterna "hittar" dig, så kan dom ändå i slutändan spåra datorn du sitter vid, gömma dig så du blir osynligt till 100% kan du inte.

 

Så som joe säger, tänkt på vad du gör därute, ditt ipnummer fastnar alltid någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inte tänkt att göra något speciellt konstigt, har blivit lite nojig av den nya fildelningslagen bara. Men får kanske hålla mig borta från fildelning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker såhär då, om du som dom allra flesta är ute på nätet på ett normalt sätt, och inte bara kastar dig ut på omöjliga udda sajter, så behöver du inte oroa dig, det är ju trots allt bara alla dåliga gossar dom eventuellt är ute efter, tycker på flera sätt att det är lite av en storm i ett vattenglas med denna nya lag, vi är ju trots allt övervakande på ett flertal olika sätt sedan tidigare i samhället, men det är det inte så mycket prat om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så behöver du inte oroa dig, det är ju trots allt bara alla dåliga gossar dom eventuellt är ute efter

Precis som när man registrerade kommunister på 70-talet. Det var ju bara de som hade fel åsikter just då man var ute efter, och de som de hade kontakt med naturligtvis för det var ju inte så att man behövde vara kommunist för att bli svartlistad.

 

Alldeles oavsett om man tror att man alltid kommer att sitta på samma sida om populismen som den som bestämmer vad som gör någon till en "dålig gosse" så kanske man kommer att tjäna pengar och betala skatt, då kan man fundera på hur många sådana dåliga gossar vi är rädda för eftersom prislappen inte är direkt gratis.

 

vi är ju trots allt övervakande på ett flertal olika sätt sedan tidigare i samhället

Varför inte ge några fina exempel på övervakning från en oövervakad statsmakt som är ens i närheten av så godtycklig och heltäckade.

[inlägget ändrat 2008-12-22 17:24:15 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...