Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdningsproblem.


Fry^

Rekommendera Poster

Jag har ett konstigt problem när jag laddar ner diverse olika saker. Allt från att patcha spel till att streama lite längre filmer.

Jag kan börja med att säga att jag har det här problemet på min bärbara hemma, kör XP på den. Dock upplever jag inte samma problem på min stationära som jag kör Vista på. Har trådlöst nätverk.

 

Så problemet är i alla fall följande: När jag till exempel laddar ner en patch på några 100 Mb så slutar den tanka efter dom första 20-30, så då får jag starta om nedladdningen och då fortsätter den tanka ytterligare lite till, sen lägger det av igen. Så får jag hålla på och starta om hela tiden. Märker det även när jag streamar, då är det verkligen irreterande. Den streamar någon/några minuter sen lägger den av. Det är som om den bara laddar ner en viss mängd data... jag är inte något proffs på det här. Hoppas på lite hjälp.

Jag upplever inte samma problem på stationära, där är det helt lugnt. Så det borde vara någon inställning på datorn?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

//Fry^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Har din bärbara dator inbyggt nätverkskort? Om den har det så kan det eventuellt behövas nya drivrutiner till ditt nätverkskort. Nya drivrutiner borde gå att hitta på datortillverkarens hemsida.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar ha dom senaste, men det är bara hemma som jag upplever det här problemet... i skolan funkar det perfekt. Så det känns som att det kan vara någon inställning någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Vistadatorn som funkar också kör trådlöst. Har du provat att vara nära den trådlösa routern med din bärbara när du försöker hämta filer. Avståndet från routern påverkar överföringen och störningar från andra trådlösa enheter påverkar också.

 

i skolan funkar det perfekt. Så det känns som att det kan vara någon inställning någonstans.

 

Om det funkar i skolan så borde problemet inte vara i din bärbara dator. Eventuell så kan det vara din hemmarouter som inte riktigt gillar den trådlösa enhet som du har i din bärbara dator. Du kan prova att installera en ny firmware till din router.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 17:32:28 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med farsans bärbara och han upplever samma sak, den streamar bara ett litet tag och sedan lägger av. Förstår inte varför jag inte testa det tidigare...

Hur funkar det där med firmware då? Vart hittar jag den jag ska ha osv?

Tack för hjälpen.

 

// Fry^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste logga in på routern. I routern så finns en meny för att både söka efter och uppdatera firmwaren. När man uppdaterar firmwaren så kan routern återgå till fabriksinställningen. För att slippa göra om alla inställningar så kan man spara inställningarna på datorns hårddisk. Det borde också finnas en meny för denna funktion i din router.

 

Om du vill ha mera hjälp så måste jag veta vilken router du har. Märke + modellbeteckning och eventuellt versionsnummer.

 

Jag glömde att nämna att du bör ansluta datorn med en kabel till routern nar du ska uppdatera firmwaren.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 18:16:05 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok, hur kommer jag åt routern? Så att jag kan logga in på den.

Gissar att det är nånstans i kontrollpanelen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av webbläsaren t.e.x Internet Explorer. Vanligtvis så skriver man http://192.168.0.1 på adressraden i webbläsaren, men det är lite olika beroende på vilken router du har.

 

Glöm ej att ansluta med en kabel när du gör ändringar i routern.

[inlägget ändrat 2008-12-21 18:21:58 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok, jag gör nog så att jag ringer min internetleverantör imorgon och säger hur det ligger till, med hopp om att dom kan hjälpa mig igenom det. Men tack så jättemycket för all hjälp, uppskattas verkligen.

 

// Fry^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Om du har köpt routern av din internetleverantör, så hjälper dom dej säkert. Men har du köpt routern i en butik så kan du nog inte räkna med någon hjälp av din internetleverantör. Lycka till.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 18:35:43 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I routern så finns en meny för att både söka efter och uppdatera firmwaren.

Men bara i vissa modeller/fabrikat, gäller inte alla tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...