Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP på nya datorer?


Mr163

Rekommendera Poster

Hej allihop, jag har bestämt mig att köpa en ny dator från elgiganten, men alla datorer körs med windows vista, Så därför undrar jag om jag köper nu en ny dator med windows vista, kan jag då installera bort den och köra på windows xp istället? Har hört att det inte funkar på dem nya datorerna? Kan ni hjälpa snälla? behöver en ny dator, men vill ha windows xp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man en datorn över disk idag, så brukar det följa med möjlighet att nedgradera till XP från Vista, men det kan skilja mellan butikerna, det får du fråga om helt enkelt, ibland så kan man få XP istället för Vista också, men det brukar vara ett sämre val, kan ju tänka sig att du vill ha Vista framöver, och då är det ju bra om du slipper köpa ett nytt Vista.

Självklart ska XP fungera även på nya datorer idag, annars är det skräp.

Så prata med säljaren på Elgiganten, när det gäller den dator du väljer att köpa, om möjligheten att kunna nedgradera till XP från Vista följer med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning för att XP ska fungera är ju att det finns drivrutiner för XP framtagna till den dator det gäller, det får man kolla upp på tillverkarens webbplats innan köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är en Packard bell jag tänkte köpa, jag har hittat produkten i deras hemsida men vad och vilken drivrutin ska jag ladda ner?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Packard Bell tagit fram drivrutiner för både Vista och XP? Om du ska installera XP så behöver du alla XP-drivrutinerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så om jag köper nu den här packard bell och installerar bort vistan o kör xp så kommer den inte funka om de inte finns drivrutiner? Jag hade en gammal dator som hade windows 2000, och en annan med Windows Millenium, dom kunde jag köpa löst xp och installera, det fungerade på dom och även nu fortsätter jag använda. Men är det inte konstigt att det inte funkar på dom nya datorerna? Är du säker på att det inte kommer funka om jag installerar den vanligt. ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flora50 skrev:

Bärbara HP har XP + drivrutiner + Office Trial 2007 på CD-skivor om man vill lägga på XP i stället.
Är du säker på att det gäller HPs alla bärbara?

 

Mr163 skrev:

så om jag köper nu den här packard bell och installerar bort vistan o kör xp så kommer den inte funka om de inte finns drivrutiner?
En dator fungerar inte utan drivrutiner. När XP togs fram så var många tillverkare intresserade av att ta fram drivrutiner till XP även till deras befintliga datorer, men det var nog inte många som tog fram nya datormodeller år 2003 som också tog fram drivrutiner för Windows 98. På samma sätt är det idag, datorer som är några år gamla kan mycket väl ha drivrutiner även för Vista, men det är inte alla nya datorer idag som har drivrutiner till ett ca 7 år gammalt operativsystem. Men det tas fram XP-drivrutiner för en hel del nya datorer också men man måste kolla att det gäller just den datormodell man är intresserad av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på om alla bärbara HP har XP+drivrutiner som medskick, men den sista HP:n jag köpte för några veckor sen, HP 6735B, hade de skivorna med. Jag tog bort Vista och installerade XP i stället, körde in drivrutin-CD:n samt Office 2007 Trial. Lade på en permanent licens på Office. Allt fungerar mycket bra. Kunde kanske lagt XP tillsammans med Vista, men vi använder nästan uteslutande XP än så länge.

 

Ofta fungerar Vista-drivrutiner på XP också, man får peka ut dem i guiden Uppdatera drivrutin och inte bry sig om att Windows varnar. Jag skulle dock rekommendera att använda en annan disk att testa på först!

[inlägget ändrat 2008-12-21 21:06:40 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...