Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen bara slocknar


trazzel1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått ett extremt jobbigt problem och hoppades kunna få lite hjälp av proffsen.

 

För några dagar sedan började min skärm helt plötsligt att slockna utan förvarning. Om man sen tryckte på och av den x antal gånger så kunde man få den att fungera för att sedan slockna någon timme senare återigen.

 

Jag testade först att köra den analoga ingången istället för den digitala för att se om det var något fel på "stiften" eller dylikt. Detta visade det sig inte vara då den slocknade precis likadant som förut.

 

Testade sedan att byta uttag. Kanska var det överbelastat? nope, inte det heller.

 

Bytte sedan ut skärmen mot min gamla och då funkade allt perfekt.

 

Jag kopplade sedan skärmen som slocknar hela tiden (den nya) till en annan dator och då funkar även den perfekt.

 

Så slutsatsen är att just den skärmen har något emot just min dator?

Det är då väldigt konstigt eftersom den har fungerat perfekt i drygt en månad.

 

Är grymt tacksam för alla svar!

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorerna har gissningsvis helt olika modeller av grafikkort samt då förstås drivrutiner till dem. Då bägge skärmarna tydligen funkar perfekt (inget fel på just dem) vid rätt dator och alltså med rätt grafikkort så räcker det kanske med att bara uppdatera drivrutinen till det i din dator.

 

P.S. Drivrutinerna för moderkortet bör också installeras/uppdateras – folk brukar ju inte nöja sig med Windows "standard-vga-drivare" så varför då nöja sig med Windows inbyggda för moderkortet..? ;-) Grafikkortet är naturligtvis beroende av att moderkortet funkar smidigt så det räcker inte med att bara ha uppdaterad vga-drivare etc. Och för att ta reda på moderkortetsmodellen så är cpu-z smidigt:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har redan uppdaterat grafikkortets drivrutiner dock inte moderkortets. Ska göra det strax.

 

Vad jag dock inte fattar är varför det har fungerat perfekt i 3-4 veckor med dom gamla drivrutinerna och helt plötsligt nu inte orkar?

 

Har också fungerat på om det är nätagget som inte klarar av grafikkortet som i sin tur ger avslag på skärmen? Dock samma sak där, varför skulle det inte funka nu när det har gjort det innan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag dock inte fattar är varför det har fungerat perfekt i 3-4 veckor med dom gamla drivrutinerna och helt plötsligt nu inte orkar?

Det är iofs ingenting konstigt för jag menar det är ju en dator vi talar om. ;)

 

Har också fungerat på om det är nätagget som inte klarar av grafikkortet som i sin tur ger avslag på skärmen?

Skulle kunna vara om det inte hade varit för att gamla skärmen väl funkade felfritt..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...