Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DVD-uppspelning fungerar inte?

Dag Erlandsson

Recommended Posts

Dag Erlandsson

Min väns dator en Packard Bell Laptop, med inbyggd dvd, som inte vill spela?

Normalt brukar det ju vara så att när man sätter in en dvd så kommer det upp en "ruta" som frågar vad man vill göra. Här händer inget? Hur gör man?

Öppna Utforskaren > högerklicka på DVD:n > Spela upp automatiskt

Ställ in det som önskas. Om det fortfarande inte funkar, kan det bero på nåt installerat program som kopplar bort denna funktionen.

I bifogad bild har DVD:n enhetsbeteckning D.

Om den inte finns där, högerklicka på

Den här datorn > Hantera > Diskhantering

Där ska DVD:n finnas i nedre högra delen.

[bild bifogad 2008-12-21 22:03:35 av flora50]

1108944_thumb.jpg

Dag Erlandsson

Nu äntligen har jag hittat den! Men, men det verkar vara ngt. fel på den?

Har då uppdaterat den, och det går inte. Den "säger" att det inte finns ngn. ny uppdatering. Sedan avinstallerade jag den och återinstallerade den, men den gula triangeln kvarstår? Det är en

Matshita UJDA 760 DVD/CDRW

Prova att sätta den i en annan dator och testa.

CD/DVD-spelalre behöver man inte uppdatera drivrutin för, eftersom det finns i Windows. Däremot kan man behöva uppdatera firmware om t ex vissa fabrikat av skivor inte funkar, men jag har inte behövt detta hittills.

Dag Erlandsson

Men det är en Laptopp. Det är ju en gul triangel på...innebär väl att ngt. är fel? Dessutom "frågar" den om uppdatering...?

Dag Erlandsson

Ok, när jag går in på Enhetshanteraren så till, höger kommer en spalt med en massa info. bl.a. DVD-CD-ROM enhet, under den, dvs. när man klickar på den så kommer Matshita UJDA 760 DVD/CDRW Upp, dock med en rund gul cirkel på, med ett utropstecken "i"

Dubbelklickar jag på "den" så kommer en ruta med Allmänt Egenskaper Volymer Drivrutin Information, där det står;

Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. Kod 39. Klicka på felsök om du vill starta felsökaaren för den här enheten.

Om jag felsöker då kommer jag till "hjälp/supportcentret" och där råds man att avinstallera enheten och sedan återinstallera den. Mden inget händer.

Så nått är ju fel...

Det var roligt och tack för poäng! :)

Men det var de flora50s frågor och dina svar som ledde fram till lösningen.

Dag Erlandsson

Jag vill tacka Flora vördnadsfullt för din hjälp, nu fungerar allt. Stort, stort tack!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

[inlägget ändrat 2008-12-25 21:23:12 av Dag Erlandsson]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...