Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med S3 sovläge


mosell

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har nyligen byggt ihop en dator med spec. Amd Phenom 8450 (x3 2,1 GHz), Asus Moderkort M2N68-AM, Corsair XMS 2x2Gb 800MHz 'PC2-6400, Asus grafikkort EN9600GT 1Tb DDR3, Seagate Barracuda 7200.11 2x500Gb, DVD-RW samt Windows Vista Home Premium SP1.

 

När datorn har gått ned i vilo läge och sedan startas så visas skrivbordet men haltar sedan omedelbart, musen går att röra men det enda som händer är att den blå cirkeln börjar snurra.

Till sist är denna cirkel med oavsett vad markören pekar på.

 

Jag har uppgraderat BIOS från version 0313 till 0317 sedan till 0319 och tillslut 0323.

 

Har även provat att köra datorn med tangentbord och mus med PS/2 kontakter då jag läste en forumtråd någonstans ang. problem att starta med USB prylar anslutna.

 

Om BIOS under POWER tvingas att endast använda S1 verkar det fungera, men då ser jag ingen energi besparings vinst med det hela och i läge Auto eller läge S3 så haltar den.

 

Frågan är om jag ska tro att det är moderkortet som krånglar eller är det i Vista jag ska lägga krutet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om jag ska tro att det är moderkortet som krånglar eller är det i Vista jag ska lägga krutet?

Moderkortet bör ha uppdaterade chipsetdrivrutiner men jag skulle ändå gissa att problemet ligger i grafikkortets eftersom detta är väldigt vanligt. S3-sov funkar perfekt på sambons dator med 180.48:

http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

(8800GTS och Vista64)

 

Edit:

På min burk funkar S3-sov precis som det ska med Catalyst 8.12, men inte med föregående 8.11 och vissa av de ännu äldre...

 

[inlägget ändrat 2008-12-20 18:01:18 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey.

Jag skrev ju inte att chipsetet på moderkortet har den senaste upplagan enligt Asus samt att även grafikkortet har den senaste drivrutinen.

 

Det går kanske om det kan vara grafikkortet attt prova moderkortets grafikkrets som är en äldre utgåva av Geforce 7-serie

 

Tack för tipset.

 

Tänkte precis fråga dustinhome.se där jag har köpt prylarna om är kompatibel med funktionen S3 eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...