Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa brandväggen (free)


kopparn

Rekommendera Poster

Hej vilken är bästa brandväggen till Vista om man inte ska ha Windows egna, för den är väl inte så bra har jag hört o läst.

Gärna en länk till en free, tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Comodo Firewall Internet Security:

http://www.personalfirewall.comodo.com/

 

...har antivirusprogram inbyggt av namnet att döma. Använt det antivirusprogrammet en längre tid nu utan några som helst problem.

 

Tycker du CF verkar för avancerad kan du prova ZoneAlarm, som kanske är enklare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kopparn skrev:

Ok, tack. Men jag hittar inte Zone brandvägg till Vista, den ska vara free

 

 

ZoneAlarm för Vista här:

http://snipurl.com/8x9st

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack. Ska man avmarkera Windows brandvägg förrst eller vilken ordning ska man göra för bästa resultat innan man installerar zone alarm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kopparn skrev:

ok, tack. Ska man avmarkera Windows brandvägg förrst eller vilken ordning ska man göra för bästa resultat innan man installerar zone alarm?

 

Ja, jag tycker det är bäst och brukar göra så. Dra ut nätverkskabeln först och avaktivera Windows inbyggda brandvägg. Eventuellt inaktivera den för alltid under Services. Vet inte hur det ser ut i Vista då jag kör XP.

 

Installera sedan ZoneAlarm. Koppla in nätverkskabeln igen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte att installera, det blev comtibilitetsproblem. True Vector innehåller drivrutiner som har kända problem stod det. Jag får väl pröva den 1:sta du rekomenderade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurså? Är det mkt inställningar man ska göra först i Comodo, innan den kan användas eller vad?

 

[inlägget ändrat 2008-12-20 19:11:41 av kopparn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

kopparn skrev:

Hurså? Är det mkt inställningar man ska göra först i Comodo, innan den kan användas eller vad?

 

Inställningarna i Comodo är inställt default för att fungera när den är installerad från början. Men ska man sedan in och rota så visst är den mer avancerad än t ex ZoneAlarm.

 

Mycket menyer och olika inställningar hit och dit.

 

Hittade några screenshots här:

http://snipurl.com/8xgzq

 

Värsta som kan hända är väl att man låser sig ute från nätet.

 

Prova och se vad du tycker. Du kan ju avinstallera Comodo om du inte tycker om den och den är för avancerad.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-12-20 19:29:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag har installert den o den håller på att scanna

En annan fråga: Jag har Spybot-Search&Destroy installerad o det poppar upp fråga då o då att den har detected an important registry entry that has been changed som visar massa siffror o bokstäver o så ska man allow eller deny change blir inte klok på det där när man inte vet vad den frågar, ska man tillåta eller neka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du vill att ändringen ska göras, t ex när du installerar ett program du vill ha, eller om du vill att ändringen inte ska göras, t ex när det är en skadlig webbsida som håller på och installerar något skadligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eller om du vill att ändringen inte ska göras, t ex när det är en skadlig webbsida som håller på och installerar något skadligt."

Då ska man alltså alltid neka, om det inte är så att jag håller på att installera ett program, har jag förstått dig rätt då Cecilia?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerar ett program, ändrar någon inställning typ stänger av eller sätter på en automatisk uppstart eller något liknande, det är tillfällen när man normalt ska godkänna. Men läs vad det står och fundera lite på det, även om du inte förstår första gångerna du gör det så kan du komma att känna igen en del efter ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...