Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Formler i excel


Alex++

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som kan hjälpa mig med följande ex:

i cell A1 har jag en validation - list med tre alternativ.

Om man väljer alternativ 1 (i A1) skall man inte få några ytterligare val i kolun A2 alterativt att det bara står "inte valbar".

Väljer man alternativ 2 (i A1) skall man i A2 få en ny validation list med tre alternativ.

Om man väljer alternativ 3 (i A1) skall man få en annan validation list i A2.

 

/Alex

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-19 10:30:52 av Alex++]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att lösa med lite halvkomplexa formler. Ska se om jag lyckas beskriva allt i ord som du kan realisera.

 

fast notera att man med valideringsverktyget aldrig kan ändra ett redan inskrivet värde, säg att man i A1 väljer 1 och i B1 2 för att sedan välja 2 i A1 vilket ska blockera valet av 2 i B1 så ändras icke värdet i B1.

Hängde du med? För den funkionaliteten rekommenderar jag VBA/formulär-kontroller även om det går att lösa med händelserutiner på bladet.

 

Men valideringslösningen, jag tar ett enkelt exempel med värdena 1, 2, 3 i A-listan och bara ett steg men jag tror du kan greppa principen.

 

Som sagt, vi säger att A1 kan anta värdena 1, 2, 3

Vi har två listor som vi vill visa i b1 beroende på val. Om A1 =1 så ska listan i O2:O4 användas, om A1 = 2 listan i P2:P5 och om A1 = 3 ingen listan alls.

 

Vi skapar ett namn och ger det följande formel:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$O$1;1;Blad1!$A$1-1;VÄLJ(Blad1!$A$1;3;3;0);1)

Ge den namnet bLista exempelvis.

Använd sedan detta namn som källa för valideringsverktyget/listan i B1.

 

Om det ej är värden i A1 måste valet man gjort ändå räknas om till ett för att förskjutningsformeln ska fungera. Rekommenderas då att detta görs i celler och namn-formlen ovan hämtar värdet i dessa celler, dvs byt ur referensen till A1 ovan till lämplig cell.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar:

 

Får inte till det riktigt ändå tyvär.

Se bifogad bild, så kanske du kan Hjälpa mig mer

 

[bild bifogad 2008-12-19 12:08:17 av Alex++]

1108307_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis skriver du i ex.v. H7

=PASSA(B3;I6:I8;0)

i K6 skriv in Inget, dit sista val, men ge inga värden. Den behövs för att PASSA ska fungera korrekt.

 

Sedan skriver du om förskjutningsformeln till:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$I$6;1;Blad1!$H$7-1;VÄLJ(Blad1!$H$7;3;3;

0);1)

och använd det namnet du givit denna (Insert -> define name eller liknande) i datavalideringsverktyget.

Men som sagt, om du skiftar Vad-valet mellan båt/bil/ingenting kommer eventuellt val gjort av färg(?) stanna på det de var innan Vad-valet ändrades.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...