Just nu i M3-nätverket
Jump to content

2 Formler i excel

Alex++

Recommended Posts

Hej

Någon som kan hjälpa mig med följande ex:

i cell A1 har jag en validation - list med tre alternativ.

Om man väljer alternativ 1 (i A1) skall man inte få några ytterligare val i kolun A2 alterativt att det bara står "inte valbar".

Väljer man alternativ 2 (i A1) skall man i A2 få en ny validation list med tre alternativ.

Om man väljer alternativ 3 (i A1) skall man få en annan validation list i A2.

/Alex

[inlägget ändrat 2008-12-19 10:30:52 av Alex++]

Går att lösa med lite halvkomplexa formler. Ska se om jag lyckas beskriva allt i ord som du kan realisera.

fast notera att man med valideringsverktyget aldrig kan ändra ett redan inskrivet värde, säg att man i A1 väljer 1 och i B1 2 för att sedan välja 2 i A1 vilket ska blockera valet av 2 i B1 så ändras icke värdet i B1.

Hängde du med? För den funkionaliteten rekommenderar jag VBA/formulär-kontroller även om det går att lösa med händelserutiner på bladet.

Men valideringslösningen, jag tar ett enkelt exempel med värdena 1, 2, 3 i A-listan och bara ett steg men jag tror du kan greppa principen.

Som sagt, vi säger att A1 kan anta värdena 1, 2, 3

Vi har två listor som vi vill visa i b1 beroende på val. Om A1 =1 så ska listan i O2:O4 användas, om A1 = 2 listan i P2:P5 och om A1 = 3 ingen listan alls.

Vi skapar ett namn och ger det följande formel:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$O$1;1;Blad1!$A$1-1;VÄLJ(Blad1!$A$1;3;3;0);1)

Ge den namnet bLista exempelvis.

Använd sedan detta namn som källa för valideringsverktyget/listan i B1.

Om det ej är värden i A1 måste valet man gjort ändå räknas om till ett för att förskjutningsformeln ska fungera. Rekommenderas då att detta görs i celler och namn-formlen ovan hämtar värdet i dessa celler, dvs byt ur referensen till A1 ovan till lämplig cell.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tack för snabbt svar:

Får inte till det riktigt ändå tyvär.

Se bifogad bild, så kanske du kan Hjälpa mig mer

[bild bifogad 2008-12-19 12:08:17 av Alex++]

1108307_thumb.jpg

Förslagsvis skriver du i ex.v. H7

=PASSA(B3;I6:I8;0)

i K6 skriv in Inget, dit sista val, men ge inga värden. Den behövs för att PASSA ska fungera korrekt.

Sedan skriver du om förskjutningsformeln till:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$I$6;1;Blad1!$H$7-1;VÄLJ(Blad1!$H$7;3;3;

0);1)

och använd det namnet du givit denna (Insert -> define name eller liknande) i datavalideringsverktyget.

Men som sagt, om du skiftar Vad-valet mellan båt/bil/ingenting kommer eventuellt val gjort av färg(?) stanna på det de var innan Vad-valet ändrades.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...