Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt att läsa från skiva efter uppgradering av hårdvaran


Kruz

Rekommendera Poster

Har fått ett problem på halsen jag inte lyckats lösa än, och det är att det tar lång tid att läsa från dvd spelaren.

 

Har precis uppgraderat hårdvaran och när jag bootade med vista skivan så tog det flera minuter innan första menyn ploppade upp, innan dess så hade jag en blå bakgrund där jag kunde röra på musen men såg ingen meny utan det tog flera minuter innan den dök upp. Har installerat vista trots allt då jag trodde att det var någon drivrutin som saknades och som skulle bli installerad under installationens gång med inte.

Installerade GTA IV och det tar säkert dubbelt så lång tid att ladda spelet som det gjorde innan uppgraderingen då den läser från skivan vid start.

 

Jag gick från en AMD 6400+ och moderkort M2N-E SLI till ett Asus M3N-HD /HDMI och en amd processor 9850 quad. kör med samma minnen, dvd och hårddisk sen innan. Men som sagt det går segt, vet inte om även hårddisken är seg men garanterat så tar det lång tid att läsa en skiva i dvd spelaren, DMA är aktiverat.

 

Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick från en AMD 6400+ och moderkort M2N-E SLI till ett Asus M3N-HD /HDMI och en amd processor 9850 quad.
Har du installerat om Windows eller åtminstone sett till att avinstallera alla drivrutiner som har med det gamla moderkortet att göra och hämtat de nya från Asus webbplats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat alla drivrutiner för ditt moderkort från Asus webbplats, resp. chipset-drivrutin från chipset-tillverkaren och processordrivrutin från AMD?

 

DMA är aktiverat.
Vilket är det aktuella överföringsläget, är det DMA mode 2 eller bättre?

Är DVD-läsaren flitigt använd så att den kan behöva en rengöring med en rengöringsskiva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtat och hämtat jag använde cd skivan man fick med moderkortet dock.

Det saknas ingen drivrutin om man tittar i enhetshanteraren heller så jag vete katten vad som gör att det går så segt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De på skivan kan mycket väl vara ersatta av nyare versioner på webbplatsen.

 

Men eftersom du hade problem med skivan redan under installationen så kanske en rengöringsskiva kan vara bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rengörning? Tja jo kanske det. Men faktum är ju ändå att det under den tid det tog mig att byta hårdvaran säg 40 minuter så hann dvd spelare bli smutsig? Känns inte som om det vore en logisk tanke. Men eftersom att datorer och dess funktionalitet inte alltid är logiska så skall jag se vad jag kan göra på den fronten.

Funderar ändå på att köpa en SATA dvd idag och installera den istället och hoppas det löser problemet för annars är det bra surt. Har bara en IDE kontakt på moderkortet då allt blir SATA mer och mer.

 

Tacksam för alla tips du kommer med. Körde en Asus update nyligen får se om det blir någon skillnad efter omstart senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också se om det kanske är kabeln till DVDn som inte sitter i riktigt ordentligt på moderkortet (även andra änden om du tog ut kabeln där) genom att lossa den och trycka i den igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det och även bytt IDE kabel utan framgång. Nu är en SATA dvd inköpt. hoppas på att det hjälper annars får jag mig ett bryt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar lika lång tid fortfarande att ladda spelet. Har inte provat installera något från skiva än skall göra det när jag får chansen till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...