Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows vägrar starta


NovaForce

Rekommendera Poster

Hejsan jag har fått problem med min bärbara dator. Jag blev lite sur på min dator för att den krångla med mig hela tiden så jag råka slå lite för hårt på den. allt som jag håll på med bara fryste och jag blev tvungen att stänga av datorn med hjälp av start knappen. Jag skulle sen starta den igen men då lät min HDD lite i början bara precis när jag starta den men sluta sen men jag fick inte start på den.

 

Istället fick jag ett meddelande att det inte gick hitta/ladda hal.dll. Jag har försökt att installera om hela Windows, allt gick bra. men det var fortfarande samma problem samma fil hittas inte. Så jag vet inte vad jag ska göra för att få igång den igen.

 

Finns det någon som kanske kan hjälpa mig?

 

Tack på förhand och God Jul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Här kan du läsa om hur du fixar hal.dll-problemet:

http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/missinghaldll.htm

 

Fann bara engelska hjälptexter, men problemet har diskuterats i Eforum tidigare. Söker du här lär du finna många trådar om det där.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer inte heller åt C: disken längre det finns ingen mapp inte än fil som jag kan se jag kan inte göra så mycket jag använder en Boot CD från Ubuntu. det ända sättet att få igång datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Låter mera som om disken fått sig en smäll efter att du blivit sur på datorn och slagit till den under drift. Läshuvudena kan då ha smällt i skivorna och disken kraschat.

 

Det är hårtunt mellan läshuvudena och skivan. Förstnämnda svävar på en luftkudde medan skivorna roterar. Smälls disken till under drift kan det vara kört.

 

Har du tillgång till en annan fungerande dator, så kan du ladda ned disktillverkarens diagnostikprogram härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn nedladdade ISO-filen på skiva och boota datorn på den.

Låt den köra under natten t ex. Se vad du får för rapport.

 

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-12-18 20:29:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...