Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Call of duty och datorkraft


knotas

Rekommendera Poster

Har köpt rubr spel och försöker installera men spelet hackar som den värsta hacke hackspett. Har försökt med "allt" enligt Q&A men kanske jag är så korkad att jag inte har de datormuskler som krävs

 

Har en processor AMD 64x 2 Mob. Tech TL 60, 2 Mhz

Nvidia 8400 MG

 

På spelets kravspec står minst AMD64 +3200. Detta förstår jag inte vad dom menar med.

 

Please; vad gör jag för galet eller har jag en gallen PC?

 

Anna

 

[inlägget ändrat 2008-12-18 17:16:00 av knotas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

hittar de här kraven på CoD Modern Warfare (om det är det du har):

 

Processor: AMD 64 3200+/Intel Pentium 4 3.0GHz or better

Memory: 8 GB free hard-drive space, 512MB RAM (XP)/1GB RAM (Vista)

Graphics: Shader 3.0 or better, 256MB Nvidia GeForce 6600GT/ATI Radeon 1600XT or better

 

Där nämns ett "stationärt" grafikkort, 6600 GT, och det har bl a:

Texture fill rate: 4 GT/s

RAM bandwidth: 16 GB/s

 

Du har ett mobilt grafikkort 8400M G, och det har bl a:

Texture fill rate: 3,2 GT/s

RAM bandwidth: 9,6 GB/s

 

Ditt grafikkort ligger alltså en hel del under minimikravet.

 

Du har en dubbelkärnig mobil processor, en Turion TL-60 från AMD, medan processorn i kraven är en stationär Athlon 64 3200+. Det gör det svårt att jämföra prestanda, speciellt som den andra inte har två kärnor. Klockfrekvensen på en av dina kärnor ligger ca 10% under enkelkärnan på 3200+, men du har istället större minnescache. Vad påverkar mest i CoD? Hur utnyttjar CoD två kärnor? Vet inte.

 

Tror nog att det är grafikkortet som är den största boven, det brukar vara så på bärbara. Spelande kräver grafikkort som suger mycket effekt, och det vill man inte ha på en dator som ska fungera länge utan sladd... PC Gaming Aliiances President Randy Stude har det här att säga om spelande på stationära kontra mobila datorer:

 

Mainstream consumers are not buying desktops now. They’re buying notebooks. And when they buy a notebook they go to store or they buy it online. No one’s telling them, hey you know what, this is a mainstream notebook, but it [can’t] play games. We all know there are gaming notebooks that are just out if this world awesome – Alienware, Dell, many, many other folks out there making just a great gaming notebook. But there’s a much wider market of mainstream consumers that are going out there buying $700, $800, $900 notebooks and they’re doing so expecting that every piece of software they bought for their desktop will still run on their new notebook. I think in large part when they start to play those games on their notebook they didn’t know when they bought that notebook for example that it wasn’t gaming-capable or it wasn’t able to play the games they had previously enjoyed o their much older desktop.

Såvida du inte råkar köra i någon sorts lågpresterande energisparläge är väl de råd man kan ge, om det nu inte går att byta grafikkort, att uppdatera drivrutinerna och bios, patcha spelet, sänka upplösningen och kvalitetsinställningarna.

 

Här är ett försök till rangordning av grafikkort, även mobila. Ditt 8400M G har lite sämre specifikationer än 8400M GS:

http://snipurl.com/8v3ct [www_tomshardware_com]

[inlägget ändrat 2008-12-19 03:36:29 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett försök till rangordning av grafikkort, även mobila.

Här en till rankningslista:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

8400M G har hamnat på föga beundransvärda plats nr 101, gett 7600 poäng i 3DMark01 vilket (tyvärr) är ungefär i nivå med 7-8 år gamla GF 3 för stationära...

 

[inlägget ändrat 2008-12-19 07:01:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar. Spelet heter i och för sig World at War men

det kanske inte förändrar något.

 

Patchat har jag gjort.

Bios ej ännu

drivrutiner är aktuella

har tagit bort en videofil någon föreslog

skall kika på detta med lågenergi

Har formaterat om hårddisk

Har Active X senaste

Har windows vista senaste.

 

Kanske "räddningen" är att minska upplösning

 

Vänligen

 

Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du kolla om det ens värkar "möjligt" att spela spelet på din dator: http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest

 

Kanske "räddningen" är att minska upplösning

 

troligen, jag skulle ha allt på lägsta för att se om det går i huvudtaget...

 

och som stålis säger: kolla om du har datorn i energisparläge, då är det inte konstigt att det laggar, energisparläge sänker nämligen processorns fart, lite beroende på dator men el halvering av cpu farten är trolig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anna,

jag kan nämna att jag spelat World of War på en dator som fixar mer krävande saker och faktum är att de nivåer i spelet som utspelar sig i "natur", framförallt då kampanjen mot Japanerna verkligen är irriterande laggiga. Du kommer märka en skillnad när du spelar den del av Sovjetiska kampanjen som utspelar sig i stadsbebyggnad.

 

Troligtvis är det så att spelmotorn (som är utvecklad för förra CoD-spelet, som mest utspelade sig i bebyggd miljö) har anpassats dåligt för att rendera gräs, träd och annan flora&fauna.

Personligen tycker jag att större delen av spelet inte var värt att spela pga detta hackande, men de sista nivåerna, i framförallt den Sovjetiska kampanjen, var faktiskt riktigt bra. Så härda ut eller skaffa dig ett cheat och hoppa över de amerikanska/japanska kampanjerna.

 

[inlägget ändrat 2008-12-19 11:11:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, just det, World at War. Specarna ovan gäller CoD: WaW, men jag hade Modern Warfare i huvudet, så jag skrev visst fel. :-)

 

En annan sak som jag glömde nämna är AMD's Dual-Core Optimizer. Tror iofs inte att det hjälper i det här fallet, men du kan alltid testa, och du hittar den här för Turion:

http://snipurl.com/8tpeu [www_amd_com]

 

Och senaste DirectX är från november, om det är den du menade:

http://snipurl.com/3ffuh [www_microsoft_com]

 

För mig funkade det inte att installera från länken ovan i november, men länken är uppdaterad den 5 december, så kanske det felet är fixat nu. Jag laddade istället ner DirectX härifrån:

http://snipurl.com/8vrw8 [www_microsoft_com]

 

Dessutom har Nvidia precis släppt nya drivrutiner för de bärbara:

Vista 32-bitars:

http://snipurl.com/8vryb [www_nvidia_com]

Vista 64-bitars:

http://snipurl.com/8vryj [www_nvidia_com]

 

Ett annat alternativ är att optimera systemet genom att stänga så många som möjligt av de andra program/processer som du inte behöver i Aktivitetshanteraren. Här är en lista på tänkbara alternativ att ändra:

http://snipurl.com/8vsat [www_blackviper_com]

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt hade jag mellanläge på energi. En ändring till bästa läget

båtade föga. Nu har jag ändrat allt som går att ändra på grafik till

det "sämsta" läget och farten har ökat en del i spelet. Uppstarten går väldigt trögt och hackigt fortfarande. Inte minst ljudet hackar sig fram.

 

Är det någon annan parameter än grafik det lönar sig att ändra?

 

Vänligen

 

Anna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon annan parameter än grafik det lönar sig att ändra?

 

ljud inställningar brukar löna sig lite För om din dator inte har ett mycket bra ljudkort som klarar av all "beräkning" själv så brukar processorn få göra det i stället, och det tar ju även en del prestanda...

 

så du kan ju även testa att sänka ljud kvaliteten/inställningarna och se om det hjälper:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC:n la av.......

 

Efter installation av Nvidi bads jag omboota och PC:n vill ej vara med alls.

 

"Diskfel, tryck F1. Gör jag så hamnar jag i slingan tryck F1......

 

Försöker boota på med återställningsDVD. Går ej heller.

 

Det enda jag kan nå är bootningsmenyn via F2

 

Tror du det finns samband med drivrutinen. Tycker det verkar tveksamt.

 

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiskt program detta Snipurl. Han måste ha lagt ner ett oerhört arbete.

 

Förstår jag rätt så är det listan med ett stort antal alternativ man måste gå igenom var och ett för att se om processen är viktig eller inte?

 

Vänligen

 

Anna

 

PS

Jag vågade inte behålla Nvidias nya drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag rätt så är det listan med ett stort antal alternativ man måste gå igenom var och ett för att se om processen är viktig eller inte?

Ungefär så. Fast sidan handlar om att göra större relativt permanenta ingrepp i registret som ska gälla även efter att du startar om datorn. Man kan såklart kolla i listan för att kolla vad processen gör ändå.

 

Det lite enklare alternativ jag tänkte på var att gå in i Aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del). Under fliken Processer sorterar du på Användarnamn, och sedan högerklickar du - Avsluta på de processer du inte behöver som står under ditt användarnamn (dvs inte under System, Lokal tjänst eller Network services).

 

När du startar om återgår saker till de vanliga.

 

Där kan du även gå in och högerklicka - Ange prioritet och sätta hög prioritet på exe-filen till CoD. När du startat och processen dykt upp (om du hinner), eller ctrl+alt+del dig ut ur spelet och sätta det då. Det går att göra ett script som anger prioriteten när du startar upp filen, men hur du gör det har jag inte i huvudet. Går såkert att googla fram.

 

Och drivrutinen är en beta, så den kanske inte är så pålitlig, tyvärr. Lika bra att vänta tills en officiell kommer! :-)

 

Jo, snipurl är bra att ha, :thumbsup:

Dels sparar det plats, dels kan en del långa länkar bli felaktiga på e-forum.

[inlägget ändrat 2008-12-20 23:28:51 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...