Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bluescreen hjälp


hello

Rekommendera Poster

varje gång jag startar datorn när windows laddas in får jag en bluescreen vad kan felet vara.

 

stop meddelandet är:

*** STOP: 0x000000ED (ox84186030, 0xC0000006, 0x00000000)

 

 

Snälla kan någon hjälpa mig!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet betyder att det inte går att starta från hårddisken. Det kan bero på många saker, allt från att hårddisken är sönder till att några filer som behövs tidigt i uppstarten har blivit felaktiga.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testprogrammet bränner man till en CD-skiva och så startar man datorn från CD-skivan. Det gör att Windows inte behöver fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag testat men när skivan är så laddar den DFT men den bara står och laddar och inget händer är skivan dåligt bränd eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

över loading DFT står det om massa misslyckade installationer

och att den inte kan hitta AIC-78XX-/AIC-75XX

osv... hinner inte se alla saker.

 

 

Men betyder det att hårddisken är sönder eller att några filer i upstarten är felaktiga som cecillia säger.

 

och om några filer är felaktiga hur ska jag då göra?

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 14:32:03 av hello]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla kan någon hjälpa mig behöver så snabb hjälp som går att få frågan är om hårddisken är sönder eller om det bara fattas några filer i upstarten och i såna fall var kan jag få tag i de filerna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DFT letar först efter de hårddiskar som finns och frågar efter vilken man vill testa. I detta läge läser inte DFT några filer. Hårddiskar som finns i BIOS kommer alltså upp i DFT.

 

Om inte DFT fungerar vid bootning kan det bero på felaktig CD-skiva/läsare, eller på andra felaktigheter i datorn. I ditt fall beror det säkerligen på att DFT inte hittar nån hårddisk över huvud taget. Kolla i BIOS om hårddisken syns (tryck F8 upprepade ggr under start med tom CD-läsare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittar hårddisken i bios.

 

men det är inte fel på läsaren för när jag skulle installera linux på den för några veckor sen så läste han in allt men det gick inte att installera och då testade jag med en annan cd läsare men det hände samma sak.

har testat ominstallera windows också men samma sak där.

 

vad ska jag göra testa en annan hårddisk eller?

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-23 11:40:27 av hello]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar faktiskt som om hårddisken är felaktig. Prova att sätta den som slav i en annan dator om det är IDE-anslutning, eller som SATA-2. Om den hittas av Utforskaren kan du försöka kopiera dina filer.

 

Du kan också prova en annan disk i problemdatorn. Windows startar troligen inte om inte moderkortet är exakt lika på båda datorerna. Kör DFT. Obs, om du tänker installera nytt operativsystem kommer allt att försvinna vid formateringen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ut hårddisken behöver du en instrumentstjärnskruvmejsel av minsta storleken. Är du van att meka ska det inte vara några problem.

 

För att testa disken i en annan dator behöver du ett externt hårddiskkabinett för 2,5 tums disk och USB-anslutning. Ta först ut disken för att kolla om det är IDE- eller SATA-disk. Vissa kabinett har dock båda anslutningrna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Datorn fungerar nu jag har installerat ubuntu förlåt för att det drojde att svara.

men nu har jag ett annat problem den visar in/ut fel ofta så att man måste stänga av på knappen annars stänger han inte av och sen kan man inte starta ett enda program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...