Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-hårddisk tips önskas


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Jag ska springa iväg om en stund och fixa en ny 1TB USB-disk och undrar hur märken/modeller står idag, främst vad gäller pålitlighet och ljudnivå.

Jag behöver ingen professionell utvärdering utan egna nöjda erfarenheter räcker bra.

 

Den enda bedömning jag gjort genom åren av att läsa andras inlägg är att tillverkarna ungefärligt är rangordnade ungefär så här (kvalitetsmässigt)

 

Seagate

Western Digital

Maxtor

IOmega

 

Verkar det stämma, eller vem räknas som ledande idag vad gäller kvalitet/pålitlighet?

 

Denna fråga vore jag tacksam för svar på också. Men som sagt, låg ljudnivå är extremt viktig för mig.

 

Väldigt tacksam om någon har lite input de närmaste timmarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina nya samsung-diskar är väldigt tysta imho men du kanske är ute efter en "färdig" burk? Isf har jag bara erfarenhet av en WD som också är snudd på ohörbar för mina trötta öron

 

5 års garanti på båda men det är väl standard idag?

[inlägget ändrat 2008-12-18 09:50:01 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett visst eget intresse så jag kollade på prisjakt

verkar var 2 att välja mellan om man sätter lite krav på högt omdöme och höga resecioner

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s32468083&o=produkt_betyg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=222696

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=222694

och 1TB

även om jag helst skulle vilja ha den tillgänglig nätverket...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den typ av "recensioner" jag läser där tycker jag iofs är mest skrattretande :) Jao, mina främsta preferenser är att nån annan tycker det är snygg design och häftigt flashande ljus, inga problem efter en vecka (wow)... mja. Det är säkert bra produkter men vad är den typen av omdömen värda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det var avsett som ironi eller inte. Men på iaf s. k. expertrecensioner förväntar iaf jag mig, vad gäller disk, redovisning av prestanda, ljudnivå etc etc. Kolla dom externa recensionerna på disk nel. prisjakts länkar så ser du vad jag menar. Att det sen släppts hemmarouters på marknaden som borde släppts i en container håller jag helt med om :)

 

Edit: Min kunde gott dumpats där från början :) Å andra sidan har jag fiskat upp ett par ok routers ur elektronikcontainern i källaren också så det går nog på ett ut ;)

[inlägget ändrat 2008-12-18 16:48:47 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för input. Det blev dock en IOmega på Webbhallen i Sundbyberg till slut. Den låter i princip ingenting, så jag känner mig rätt nöjd. Dock är chassit, som är i plåt, väldigt varmt men det kanske är så de ska vara idag?

 

Passade samtidigt på att skaffa mig en grymt bra mp3-spelare, Sonys S738

http://www.webhallen.com/prod.php?id=93345

Maken till fantastiskt ljud och brusreducering har jag aldrig upplevt tidigare.

 

Så, mina julklappsinköp till mig själv är klara för i år (man tackar familjen för att de äntligen bestämt sig för att följa min gamla trend att sluta köpa julklappar åt varandra och ägna julen åt lugn, ro och samkväm istället =)

 

(lite poäng fick ni också förstås)

[inlägget ändrat 2008-12-19 10:07:24 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasiken, då är jag försen...Såg din fråga på IDGs startsida, du bad om hjälp där.

 

USB-hårddisk? Nja, jag skulle satsat på en NAS :)

 

Fast de kostar givetvis lite mer, kring 2000 kr, och då utan någon hårddisk...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-hårddisk? Nja, jag skulle satsat på en NAS

Jo, i långa loppet är det ju något sådant man skulle satsa på istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dock är chassit, som är i plåt, väldigt varmt men det kanske är så de ska vara idag?"

Hårddisken förbrukar energi, tex 10W. Detta blir värme och ska ledas bort.

Värmeåverföring utan fläkt är ca 5W/m2 och grad, med strålning inräknat ca 10W/m2 och grad. Har hårddiskhöljet en yta på en 1m2 kommer det vara ca 1grad varmare än omgivningsluften på utsidan.

Har hårddiskhöljet en yta på ca 5dm2 kommer den få en temperatur på ca 20 grader över omgivande luft. Om den står fritt.

 

En intressant fråga är hur varm disken är.

Beror ju helt på kontakten med höljet.

I värsta fall, dålig kontakt ytterligare 2 värmeövergångar, disk till luft, luft till hölje

2 x 20 grader dvs disken kan vara 40 grader varmare än höljet.

 

Positivt med metallhölje, leder värme bra, självs höljet isolerar obetydligt.

 

Men det är som jag ser viktigt för livslängden att den står fritt upp i luften så luften kan strömma fritt på båda sidorna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...