Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varning för TELIA Mobil

Docgurka

Recommended Posts

Gör resor i inlandet ofta och behövde säker uppkoppling. Telia hade täckning men missade den lilla punkten som heter max 5gb per månad. Gillar att streama från diverse mediasajter samt skicka mina tunga bildobjekt till sthlm. 5 gb räckte drygt en vecka sen fick man meddelande att du har nått din förbrukning på 5gb. Nu får jag 30kb resten av månaden. Går inte ens att ta upp idg.se ute i bushen med den bredden. Nu måste jag få sota mitt misstag att inte läsa det lilla finstilta från monopolbolagsvargen Televerket oj Telia. Räknar ned 11 månader som kvar på abonnemanget. Fullständigt bortkastade pengar. Ser över ett bättre abonnemang just nu. Men VARNING till alla. 5 gb är inget i dagenscyberrymd även om man inte sk byter filer med varandra.

GodJul alla utom Telia. Fy för Gamla Statliga Verk med samma personer i ledningen sen 40 år.

Tråden flyttad till Avreagera dig!

//gästen - Moderator för Internetuppkoppling

[inlägget ändrat 2008-12-18 15:30:12 av //gästen]

Intressant.

Ta och säj upp abonnemaget med en gång och skaffa ett annat.

vad jag förstått har 3 ingen gräns.

Trevligt om du skriver in ditt inlägg hos

http://www.cint.se

som omdöme om Telia mobil

Det är rätt märkligt att man har typ 3 månaders uppsägning på en lägenhet i ett flerfamiljshus men 12 månader eller 18 månader på ett "telefonabonnemang"

Enda sättet komma till rätta med det här är att man på tex sådana siter som telepriskollen anger den totala kostnaden för 3 månader för alla abonnemang.

Då kommer abonnemang med 12 månader, 18 månader eller 24 månader eller 36 månaders bindningstid se precis så dyra ut som de kan bli.

Jag fattar inte. Varför är det varning för Telia när du själv missat detaljer i avtalet...?

Eller är det en varning för att 5 GB är "för lite"?

Vad är problemet?

Att du inte läser HELA avtalet innan du tecknar abonnemanget kan knappast vara Telias fel.

Docgurka skrev:

Ser över ett bättre abonnemang just nu.

Denna typ av begränsning är ju väldigt vanlig bland operatörerna. Kan iof hålla med om att det kanske är lite väl finstilt i vissa fall men är det något som är viktigt när man tecknar så är det ju just att läsa det finstilta.

Om man vet med sig att man är en storkonsument (sen kan man i oändlighet diskutera vad som just nu är mycket data) som "gillar skickar tunga bildobjekt" så bör man väl verkligen se över eventuella begränsningar?

jannejanne skrev:

[...]vad jag förstått har 3 ingen gräns.

Om man får tro informationen på deras webbplats (citat nedan) så är deras gränsdragning i alla fal inte lika hård som t.ex. Telias eller Tele2's mfl.

Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/BroadbandPage.aspx?id=33868

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

Vad är problemet? Att du inte läser HELA avtalet innan du tecknar abonnemanget kan knappast vara Telias fel.

Problemet är att man skulle kunna tolka: "Med Fastpris kan du surfa hur mycket du vill och när du vill för en fast månadskostnad." som att man får surfa hur mycket man vill med Telias mobila bredband för en fast månadskostnad.

Att bredbandet stängs av när man använt 5 GB rimmar ju väldigt illa med "surfa hur mycket du vill". Om man använder deras teoretiska maxfart tar det ju inte mer än 12 minuter att komma upp i den gränsen.

Vad det gäller avtalet består det av tre separata avtal. Först Telias allmänna villkor på 24 000 tecken, därefter Telias särskilda villkor på 8 500 tecken och slutligen Telias kampanjvillkor på 8 000 tecken.

I Telias kampanjvillkor står det att "Telia förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån".

forts...

I förra veckan meddelade Tres vd Peder Ramel att 3g-operatören tänker sätta ett tak för hur mycket kunderna får ladda ner.
http://www.idg.se/2.1085/1.202093/kunderna-ater-tre-ur-huset

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

Telias "säljtricks" är på ca 50 tecken

"Med Fastpris kan du surfa hur mycket du vill och när du vill för en fast månadskostnad."

till detta hör idag med dagens lagar obegränsat med inskränkningar i detta fall

ca 40000 tecken.

Eller lite förenklat 1 promille säljtext följs av 999 promille inskränkningar.

Enligt min uppfattning är skillnaden mellan klockskojaren som för många år sedan sålde klockor med annons, klockor som hade visarna tryckta på urtavlan, de var alltså enbart digitala och Telia att Telia har bättre jurister.

Båda , klocksäljaren och Telia jobbar ju med samma teknik: Erbjuda nått som verkar jättebra men som inte är det i verkligheten.

Ett sätt bli kvitt sånt här är begränsa bindningstiden till tex 3 månader, ett annat är att allt som skrivs med mindre text i en annons inte är bindande för köparen.

"Allt som är viktigt för köparens, underlaget för köpbeslut måste presenteras lika tydligt"

Många företag skulle säga detta är omöjligt. Mitt svar är behövs dessa företag?

En sak skulle förändras, längden på avtal skulle minska snabbt.

[inlägget ändrat 2008-12-20 17:12:32 av jannejanne]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...