Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop datorer?

Xzon

Recommended Posts

Jag har fått problem att koppla ihop datorer i ett hemma nätverk. Jag har trådlöst och det fungerar bägge datorerna att komma ut på nätet. Jag skulle sen vilja koppla ihop datorerna för att dela filer,skrivare.

Jag har försökt med alla möjliga intställningar men jag kan inte se den andra datorn??

Finns det någon som är bra på sånt här? Jag är det i alla fall inte.

Så jag skulle behöva hjälp av någon kunnig.

/Xzon

Fösökte med dina länkar men det fungerar ej ändå. Laddade ner en fil till XP för att det skulle kunna se dator 2. Men det funkade inte ändå.

Hade win98 tidigare och det var inga problem att dela mappar och skrivare.

Men det här med XP o Vista får jag inte ihopp det?

Har tittat lite på Floras sida men jag har set nu när jag är på Fjärranslutningar att det är ett rött kors på Anslutning till lokalt nätverk.

Som det inte är på Trådlöst nätverksanslutningar.

Kan det ligga något fel där?

"Anslutning till lokalt nätverk" är anslutningen via nätverkskabel. Har du en nätverkskabel ansluten eller är det en trådlös förbindelse till routern? Men om datorn kommer ut på internet så är det nog rätt.

Har du sett till att datorerna är inställda på samma arbetsgrupp? Det är olika standardvärden i Vista och XP.

Har du prövat att ha datorernas brandväggsprogram avstängda?

Är någon mapp utdelad?

Det är trådlöst jag har, och det funkar att gå ut på nätet.

Jag har ställt in så det är samma arbetsgrupp. Har även provat att stänga av brandvägg. Även mapp som är delad.

Så ingen kontakt ändå, suck..

Nu har jag kommit så långt att när jag klickade på "Dölj Ikoner för UPnP-enheten i nätverket" då ser jag datorn nr 2 (vista) men inget mer. Klickar jag på dator 2 i XP så kommer jag till routerns logg in.

Borde ju se dom delade mapparna med?

Är du säker på att det är routerns inloggning och inte Vistas?

Vad har datorerna och routern för IP-adresser?

Var fel av mig att hur jag såg dator 2. Jag så klart klickade på "Mina nätverksplatser" Klickar jag då på dator 2 som är Vista i kommer jag in till Routens inloggning. Jag loggade in där och klickade på ett namn "Content Filtering" Logs. Och fick upp den här texten "[internet connected] IP address: 80.216.220.75, Friday, Dec 19,2008 09:58:30

[Time synchronized with NTP server] Friday, Dec 19,2008 09:58:25

[internet connected] IP address: 80.216.220.75, Friday, Dec 19,2008 09:58:24

[internet disconnected] Friday, Dec 19,2008 09:58:24

[initialized, firmware version: V2.0.8_2.0.8] Friday, Dec 19,2008 09:58:24"

Går jag sen ut på nätet och skriver in en sak på ett ställe där jag får Ip nr, så får jag samma ip nr från vilken dator jag använder.

Går jag sen ut på nätet och skriver in en sak på ett ställe där jag får Ip nr, så får jag samma ip nr från vilken dator jag använder.
Ja, så ska det vara, det ska vara den IP-adress som routern får från din internetleverantör.

Vad har datorerna och routern för IP-adresser?

Det ska vara samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

Det är samma lösenord

Ip datorn är 80,216,220,75

routern är 192,168,0,1

Konstigt är att jag inget kan se i Vista datorn. När jag ska dela ut en mapp där kommer det upp efter några minuter att det inte går dela mappen? Ändå står det att mappen är delad. Fattar inget alls snart.

Ip datorn är 80,216,220,75
Det där är ju fel, det borde vara 192.168.0.nåt, inte undra på att det inte går.

Vad har den andra datorn för IP-adress?

Har varit från datorn ett tag. Men ip är 192,168,1,3 på Vista och på XP är det 192,168,1,2 routen är jag lite osäker om jag tittar rätt men kan vara 80,216,220,75?

Det låter bra att datorerna har 192.168.1.x, det är som det ska vara.

Nu har jag kommit så långt att när jag klickade på "Dölj Ikoner för UPnP-enheten i nätverket" då ser jag datorn nr 2 (vista) men inget mer.
Var hittar du "Dölj ikoner..."?

Jag vet inte. Här kommer hela min checklista så kolla om du har missat något:

-Datorerna ska ha olika namn men bör vara med i samma arbetsgrupp.

-Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

-Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

-Det är bäst om det är samma nätverksprotokoll installerade i alla datorerna.

-Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

-Kolla upp enligt sidan

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

-Kontrollpanelen - Internet-alternativ - Säkerhet - Lokalt intranät - Platser

ändra inställningen för Identifiera automatiskt och se om det blir bättre.

-Läs flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

-För Vista se även:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb727037.aspx

http://support.microsoft.com/kb/922120

Jag har kollat och kan inte se något som är fel. Det är konstigt att jag kan se dator med vista i på xp men inge delade filer.

Och i vista kan jag inte se xp datorn.

Gårjag in på nätverk så kommer dator upp (vista) som är den här datorn. Klickar jag på den dator så kommer skrivare, public, users mapp upp. Klickar jag sen på users mappen så efter ett stund kommer ett fönster upp med text. "Det går inte att kommunicera med klubbdator (192,168,,1,3)

Ett ping-kommando skickades till fjärvärden men inget svar erhålls."

Föresten måste jag logga in? Jag har inget löseord eller användarnamn på någon av datorna

Vet inte om det här kan lösas på det här sättet?

/Xzon

[inlägget ändrat 2008-12-21 17:24:24 av Xzon]

Sätt lösenord på båda datorerna och inaktivera bådas brandväggar. Funkar det då, kan du prova med en brandvägg i taget.

Jag har satt lösenord (samma) på bägge datorerna och stängt av windows och Nortons brandväggar till ingen förbättring.

Enda skilnaden var att när jag klickade på Users mapp kunde jag komma in på delade filerna. Men det är dom delade mapparna i vista maskinen jag ser. Jag ska ju kunna se dom som ligger i andra datorn XP annars är det ju ingen vist med det :-(

Tidigar när jag klickade på Users mappen så gick det inte kommunecera med Klubbdatorn (Vista)

Det verkar vara hopplöst att få ordning på det här..

/Xzon

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...