Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver Köpråd: Wide Platt Skärm 22"- 24"


Sabelström

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har läst runt på forumet o letat svar, men verkar svårt, har läst igenom typ 30 trådar, men inte fått riktigt svar på det jag vill ha. Finns någon utförlig tråd om detta ge mig gärna länken.

 

Om inte så skriv gärna här.

 

Har tänkt byta ut min FET skärm mot en platt nu.

 

Har tänkt mig en wide 22" eller 24" pris MAX 4000kr.

 

Skärmen ska användas i stort sätt endast till spel, så är dax att byta, kompisarna klagar på jag tar förmycket plats på lan.

 

Så det jag vill ha är konkreta förslag på vilken eller vilka jag ska välja mellan och varför.

 

Om jag fattat det rätt så ska det vara max 2ms, minst 1000:1 kontrast. Sen måste den vell ha hd stöd o sånt när man ändå köper nytt....

 

Sen var det ju något med paneler med, men nu när ni vet vad skärmen ska användas till så kan ni ju tipsa mig rätt.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen ska användas i stort sätt endast till spel,

Då räcker det gott med nån av de lite modernare TN-panelerna som finns och som ju är billiga i jämförelse med VA-paneler. Men ska ni sitta ett gäng och se film vid den blir det inte alltför kul för de ute vid kanterna då TN:s betraktningsvinklar är dåliga – både vertikalt och horisontellt.

 

Har själv hållit utkik efter en MVA 24" men de som är riktigt bra av dem kostar ungefär från 7000kr och uppåt... :-( Sitter nu med TN 22" som förvisso är riktigt bra för spel men som är tråkig för film, och för full HD behövs 24-tums (eg. 1920x1200 för att kunna räcka till för filmens 1920x1080).

 

Mellan 2 eller 4 millisekunders svarstid märks ingen skillnad – ingen som kan uppfattas med blotta ögat. Men längre tid än 8ms bör skärmen inte ta på sig. Detta med avseende på "grå till grå"-skalan, "vit till svart" tar alltid längre tid på sig men är faktiskt inte lika känsligt för ögat.

 

Kontrasten är viktig inte bara för svärtan utan även för att vitt verkligen ska vara vitt, samt för hur ljusstark skärmen är. Men moderna plattskärmar blir, uppåt maxlägena, alldeles på tok för ljusstarka varför det oftast är nödvändigt att sänka rätt mycket så gå inte på försäljningsargument om ljusstyrkan.

 

Men istället för att fortsätta prata massa strunt (kan jag göra hur länge som helst ;-)) så kommer jag med ett par konkreta (spelskärms)-förslag nedan:

 

Helst Iyama B2403WS...

http://www.pixmania.com/se/se/582425/art/iiyama/tft-skarm-24-wide-prolite.html?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

 

...men annars den billigare Benq G2400W:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=9J.0BJ72.JBZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då lutar det faktisk mer åt IIYAMA TFT skärm 24" Wide ProLite B2403WS-B1 (2 ms) än den andra, dock är vell det ett ganska okänt märke eller har jag fel?

 

Men vad är skillnaden på Wide ProLite B2403WS och Wide ProLite E2403WS, kan ju läsa mig till skillnaden på prisjakt men vilken är bäst för spel?

 

Har ju igentligen ingen användning för högtalare eller att titta på film på datorn, har kabel mellan dator och tv för det.

 

[inlägget ändrat 2008-12-17 20:24:57 av Sabelström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är skillnaden på Wide ProLite B2403WS och Wide ProLite E2403WS, kan ju läsa mig till skillnaden på prisjakt men vilken är bäst för spel?

Det är nog ingen skillnad att tala om men B2403WS har en mycket bättre fot, som går att höja-sänka, luta i sidled och såklart även framåt och bakåt...

http://www.iiyama.com/ms_GL/Products/category/2/diagonal/24

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förresten kommit med en felaktighet i första inlägget; det är "grå till grå" som brukar ta längre tid på sig men då man mäter och redovisar det på ett annat sätt än för "vit till svart" nyans så förefaller det som om den växlingen skulle gå snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad menas med det? Jag har en Samsung 226CW vilken inte imponerar på något sätt, så det kanske var i negativ benämning du menade? :) Den är högst medioker, ingenting som sticker ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, är det ingen av de stora märkena som har bra spel skärmar under 4000? ok fick ju ett förslag på Benq G2400W men HP, Samsung, LG, Fujitsu Siemens, Asus, Acer, Philips, NEC eller Dell?

 

Eller piskar ProLite B2403WS alla andra?

 

Har även sett det finns 26" under 4000kr, är det något att ha, eller blir det för stort när man spelar, skulle kunna hamna ca 110cm från skärmen om jag hade en 26", Menar när man spelar måste man ju kunna överblicka hela skärmen.

 

[inlägget ändrat 2008-12-18 18:38:54 av Sabelström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller piskar ProLite B2403WS alla andra?

Frågan är väl egentligen vad som konkurrerar till priset "max 4000kr" som du sa... B2403WS fick DatorMagazins rekommendationer i nr 9 2008, plus att den har fått fem stjärnor här:

http://www.digitalversus.com/article-357.html

 

P.S. Du har fått ett svar och jag tjänar inget på att varken vilseleda eller övertyga dig utan välj själv. :)

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-18 20:30:05 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...