Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fysik B - provpanik!

isabellenn

Rekommendera Poster

snart prov... får panik då jag inte förstår endel uppgifter.

Två klossar är sammanbunda lodrätt under varandra där den översta har massan m och den undre massan 2m. Det går en fjäder med försumbar massa från taket till den första och sedan mellan de två klossarna. Om man klipper av fjädern mellan klossarna som från början är i vila. Då faller den undra klossen ner, vilken acceleration får då den övre klossen med massan m? alltså jag har problem med sånna här uppgifter med klossar som hänger.. vad blir Fres på övre massan?

tack på förhand!

[inlägget ändrat 2008-12-16 21:03:13 av isabellenn]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rita upp hur systemet ser ut när det hänger i vila. Vilka krafter verkar på de bägge klossarna? Vilka krafter är kvar på den övre klossen när du tar bort den undre?

mvh

/Johan

Länk till inlägg
3mg neråt och 2mg upp på den översta, eller?

Om klossen ska hänga still måste krafterna ta ut varandra ... Tyngderna nedåt måste då balanseras av en uppåtriktad kraft från fjädern.

/Johan

Länk till inlägg

det jag inte förstår är hur man vet kraften i snöret mellan de två klossarna. de borde ju vara lika stora men motsatt riktade, men hur definierar man dom i m?

hm före borde ju det vara en kraft 3mg uppåt från fjädern på klossen m och 1 mg neråt, sen ytterligare 2 mg neråt som verkar på systemet från kloss 2m. om kloss 2m försvinner blir det en acceleration 2m uppåt på m?

är det rätt ? : )

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...