Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätdel


Chricke

Rekommendera Poster

Jag har ett mordekort med en 4-pins kontakt, men om jag köper ett nätagg med 2x 4-pins, kan jag bara utnyttja ena och kabeln och bara andvända 50% av kapaciteten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså på nätagget står det t ex.

 

+12 V1 18.0A

+12 V2 16.0A

 

V1 och V2... är det två kablar med 4-pin på varje eller vadå?

Med ett moderkort som har 4-pin kommer jag bara kunna andvända V1 eller V2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V1, V2 etc är "parallella" strömlinor från nätaggregatet. Vad det sitter för kontakter i ändarna beror på ditt nätagg. En del modernare nätagg är modulära där det följer med ett knippe olika kontakter man kan koppla in vid behov, t. ex. 4-pin el 8-pin till CPU

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt nätagg som har

 

+12 V1 18.0A

+12 V2 16.0A

 

och bara en 4-pins kontakt. Betyder detta att jag har totalt 33A på 12V då? Men det kan inte stämma eftersom det står att den ger ut max 300W på 12V och de betyder en max Amper på 25A.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, det går inte ihop mao :) Som små fjuttiga förstärkare som påstår sig kunna leverera flera hundra W (och det kanske dom kan, under nån bråkdel av en sekund)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sammanlagt på alla linor kanske det ger 300 W men jag tvivlar starkt på att det ger 25 A på en av dom när det är märkt med 18 A som högst. Enda sättet att bli säker är iofs att mäta med last vilket kan vara en smula pyssligt. Kontentan är väl att det finns en anledning till att det finns olika kvalitet och därmed prisnivåer på nätagg (som på allt annat)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall, jag skall köpa ett nytt nätagg vilket kommer bli ett på 400W från Corsair. http://www.corsair.com/products/cx/default.aspx

Den skall ha 30A på +12V, och desutom är det ett väldigt bra märke, Tänkte driva en AMD Althon 64 X2 +4400 med ett HD Readon 4670, och om jag andvänder mig av deras beräknings sökning så visar den upp detta. Fast jag sökte på HD Readon 4850 eftersom mitt kort är ett referens kort och drar betydligt mindre än de "vanliga".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...