Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

systemkrav


Stigen

Rekommendera Poster

Vad har Linux för systemkrav?

Vilket av Redhat eller SuSE ska man köpa om man aldrig har använt Linux tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

För standard Intel distibutioner är det en 386 SX, 4MB ram och 20MB hårddisk (om du vill lägga in X, GCC och lite annat med).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovan är kraven för RH och SuSE köpta distributioner. Vill du ha grafiskt gränsnitt och kunna jobba som i Windows, minst 12MB och en 486. För att köra Staroffice(ingår i SuSE) behövs för rimlig fart minst 32MB.

I en tysk tidningstest låg installationstiden på SuSE ca 60minuter, RH ca 30Min, Debian ca 25min. Hårdiskutrymmet som server utan trixande var SuSE ca 600MB, RH ca 190MB, Debian ca 90MB. Både min RH och SuSE ligger på ca 600MB, därav mycket dokumentation. SuSE är lite krångligare till målet men då har du också Staroffice. RH snabbare men vad gör man sen? jo försöker få tag i ordbehandlare osv.som finns i SuSE. Har du ont om hårddisk finns på www.sunet.se både Slackware Slackzip och Debian Slink bas, båda är mindre än 50MB att ladda hem. Lycka till!

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/zipslack/

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian/dists/stable/main/disks-i386/current/

Till 3.5" diskettstation behövs bara 1440 filer, ej 1200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt modem, ex Powerbit Office Extern gör det lätt. Så kallade winmodem, till pryltorget...

Jag installalerade RH5.2 från PC+ 12/98 CDn (kan finnas på biblioteket) idag. Mycket bättre än RH5 jag haft förut. Installationen startade direkt när jag i DOSläge körde filen autoboot.bat på CDn. Fått igång internet... Det tog 3månader och nedladdat ezppp med RH5.

SuSEs kppp lyckades aldrig styra mitt modem till kontakt med Algonets modem, de bara skakade hand.

RH5.2 Afterstep är ännu snyggare...

Laddar nog hem Staroffice på nytt och försöker få det fungera i RH...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror på vad du använder för fönsterhanterare?

Jag fick ett helt drös med svordommar förut när jag berättade att jag körde KDE, och när jag frågade vad det var för fel på det så sa dom att det var slött och "för den stora breda massan". Jag följde iallafall deras råd och slängde in Gnome, och därefter fick jag själv erfara att KDE är långsammare än GNOME.

 

Kanske är det som får Staroffice att verka slött för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...