Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Combobox kastar fel, autokorrigering A2007

rawd

Recommended Posts

Hej!

Min combobox kastar ett fel när jag försöker skriva i rutan. Boxen består av två kolumner, där den första är ID o den andra NAMN, men där ID är gömd med bredden 0. Innehållet i boxen sorteras enligt NAMN i frågan som ligger som radkälla för boxen. När jag väljer en post i boxen ska den visa en WHERE-sats med rätt ID i Direktfönstret.

Jag vet inte så mycket om hur egenskaperna för en combobox borde se ut för att funka, så jag har testat lite olika saker. Nu har det kommit till punkten att jag har stängt av autokorrigering för comboboxen pga alla fel - bla så gick det att skriva i boxen, så länge jag hade rätt case (NAMN är uppercase) på det jag skrev, men istället gav den fel ID tillbaka, eller inget ID alls. Det sista måste bero på att jag mixtrat med egenskaperna alltför mycket.

Just nu ger den inget ID alls (sitter o tittar i direktfönstret vad en ändring i combon ger för WHERE-sats tillbaka).

De egenskaper jag tittar på är...

... för boxen:

Aktiverad (ja),

Låst (nej),

Utöka automatiskt (nej, borde vara ja?),

Tillåt autokorrigering (nej)

Endast från lista (ja)

Ärv värdelista (nej)

Visa endast värden i radkälla (nej, borde vara ja?)

... för formuläret

Tillåt tillägg (ja, vill ha nej!)

Tillåt borttagning (ja, vill ha nej!)

Tillåt redigering (ja, vill ha nej!)

Tillåt filter (ja)

Postlås (nej)

Kan nån förklara hur dessa hänger ihop?

EDIT: Borde jag även titta på comboboxens egenskap "Spärrat"?

Jag vill inte att combon ska ändra data i den underliggande frågan, men med tanke på att den frågan i sig består av flera andra frågor, kanske jag inte behöver oroa mig.

Jag skulle vilja att det gick att skriva o inte bara välja från rullgardinen, samtidigt som en inmatning inte kastade några fel som avbröt körningen av VBA-koden, pga att jag inte skrev uppercase. Jag skulle också vilja ha tillbaka rätt ID vid inmatning, inte bara vid rullgardinsval (det funkade så de gånger då inmatningen gick igenom utan problem).

Det var vad jag först var ute efter, men nu verkar det som om jag får börja om o se till att jag får nåt resultat tillbaka överhuvudtaget. Kanske gå tillbaka till en tidigare version.

[inlägget ändrat 2008-12-16 09:45:06 av rawd]

• 3 weeks later...

Endast från lista är vald.. vilket borde innebära att du inte skall skriva något annat i combon, och skriver du något annat än vad som finns förvalt då borde du heller inte få något IDnr returnerat..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...