Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som har koll på det här?


.sun

Rekommendera Poster

Vid uppsägning gäller 5 karensdagar innan a-kassa betalas ut. Säger man upp sig själv är det 45 dagar som gäller.

 

Men vad gäller vid följande scenario?

 

Jag har en projektanställning som snart löper ut. Sannolikt kommer jag erbjudas en fast tjänst (jodå, trots pågående lågkonjunktur). Men jag är inte särskilt sugen på det, utan tänker tacka nej och hoppas hitta ngt annat inom kort (jag har ett par krokar ute där jag väntar besked rätt snart).

 

Räknas en avslutad projektanställning som en uppsägning, alltså 5 dagars karens, eller väger mitt "nej tack" in så att det klassas som att jag sagt upp mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt hundra, men eftersom du tydligen har en tidsbegränsad projektanställning som snart går ut, och du inte vill fortsätta jobba åt detta företag, så tolkar jag det som att du säger upp dig själv, annars får du i korthet en förfrågan om en fortsättning, och du blir princip automatiskt fast anställd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl även att se det så här:

Din projektanställning löper ut och du vill ha a-kassa efter 5 dagar.

Arbetsförmedlingen (sköter väl fortf. utb. från A-kassan eller?) erbjuder dig då ett nytt jobb, som råkar vara samma arbetsgivare, och du nekar det jobbet. Det kan ju tolkas som en slags arbetsvägran. (?)

 

Men om du har bra argument för att du inte vill fortsätta så ska det väl inte vara något problem hoppas jag.

 

"Psykisk ohälsa" eller nåt som är svårt att motbevisa...

 

Och om man - idag - hellre väljer A-kassa än fast jobb så kanske det är något "fel" på arbetsgivaren...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsförmedlingen (sköter väl fortf. utb. från A-kassan eller?) erbjuder dig då ett nytt jobb, som råkar vara samma arbetsgivare, och du nekar det jobbet. Det kan ju tolkas som en slags arbetsvägran. (?)

Brukar idag direkt tolkas som vägran.

 

Men om du har bra argument för att du inte vill fortsätta så ska det väl inte vara något problem hoppas jag.

Då måste man ofta ha synnerligen bra argument, med dagens regler, så är det svårt att bara neka/säga nej hur som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Om du kommer få ett annat jobb istället för det du har nu, så blir du väl inte arbetslös alls? Och jag hade nog valt att fortsätta som tillsvidareanställd på nuvarande jobb, istället för att bli arbetslös, tills jag fått ett nytt jobb.

 

En tillsvidareanställning kastar man inte bort hur som helst.

 

Du får bara 45 dagars karens om du säger upp dig från en tjänst DU HAR, inte om du tackar nej till en kommande tjänst. Arbetsförmedlingen kopplar du ju inte in förrän du ÄR arbetslös. I dina papper från arbetsgivaren kommer stå "Tidsbegränsad anställning fråndatum-tilldatum". Inget konstigt med det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kommer att få ett annat jobb" är ju den springande punkten. Ja, idag ser det lovande ut men...

 

...den andra tjänsten kan i vilken sekund som helst gå till någon annan.

...företaget kan införa anställningsstopp, så oavsett hur meriterad jag är, blir jag inte anställd.

...anställningsprocessen kan dra ut på tiden (det är ju snart jul, nyår och allt vad det heter) och besked kanske inte kommer förrän min projektanställning går ut.

...nuvarande företag vill ha besked om ifall jag vill ha fortsatt jobb där innan jag får besked om det nya jobbet. Att försöka förhala det beskedet kan väl knappast uppfattas som särskilt taktiskt.

 

I alla dessa lägen vill jag veta om det är 5 eller 45 dagars karens jag har framför mig - det är ganska avgörande ifall jag vågar tacka nej till fortsatt anställning där jag är idag.

 

Samtidigt vore det otroligt smidigt att slippa ifrån en uppsägningstid - det gör mig ju attraktivare för det andra företaget (och andra företag med för den delen).

 

Ditt sista stycke där låter ju bra - men vad hindrar Arbetsförmedlingen att kontakta nuvarande arbetsgivare och fråga om orsaken till att anställningen upphört? Då får de ju reda på att jag blivit erbjuden fortsättning och tackat nej... eller de kanske inte får lov att göra sådana efterforskningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen uppsägningstid på en tidsbegränsad anställning, du är anställd den tid som står på ditt avtal, varken mer eller mindre.

 

Ditt sista stycke där låter ju bra - men vad hindrar Arbetsförmedlingen att kontakta nuvarande arbetsgivare och fråga om orsaken till att anställningen upphört? Då får de ju reda på att jag blivit erbjuden fortsättning och tackat nej... eller de kanske inte får lov att göra sådana efterforskningar?

 

Klart de kan kontakta. Men jag förstår fortfarande inte varför en eventuellt kommande anställning skulle påverka karensdagarna?

 

Du ÄR inte anställd (när du är hos AF). Du HAR inte sagt upp dig, tvärt om, du har fullföljt din anställning till sista anställningsdagen, som redan i förväg varit överenskommen. De reglerna som AF har med att man inte får tacka nej, gäller bara erbjudanden som AF kommer med, inte såna som företag gett dig då du redan har en anställning.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som jag ser det så vore det bästa alternativet kolla med din nuvarande arbetsgivare om dom har någon intention att anställa dig. Om så är fallet, säg som det är och be att få in i kontraktet att det skall vara t ex 1 månads uppsägningstid...

 

Om din nuvarande arbetsgivare är smart, accepterar han och får möjligheten att hitta en ersättare. Du får behålla jobbet och om du blir erbjuden ett annat jobb så har du bara 1 månads uppsägningstid..

 

Om din nuvarande arbetsgivare inte är fullt så smart, så kommer du inte erbjudas förlängning och du kommer få a-kassa efter 5 dagar...

 

Med denna lösning så har du (förmodligen) jobb fram tills dess att du får ett nytt erbjudande och är trots allt ganska rörlig...

 

Så hade iaf jag gjort...

 

//Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollektivavtalet på företaget förbinder mig till 3 månaders uppsägningstid pga min ålder och tiden jag jobbat här. Kanske går att förhandla sig till ett undantag, det vet jag inte.

 

Men grejen är ju att jag genom att inte skriva på slipper bry mig om uppsägningstid öht. Med uppsägningstid har jag inte någon som helst fördel framför konkurrenter om tjänster jag söker.

 

Plus att jag gör min arbetsgivare uppmärksammad på att jag vill bort, och därmed kommer att särbehandlas, medvetet eller omedvetet, av min nuvarande chef.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har jag läst på lite mer om vad som gäller, och tyvärr är det 45 dagars karens som väntar om jag tackar nej till en förlängning (oavsett hur den förlängningen ser ut).

 

Anledningen är att när (om) jag anmäler mig arbetslös, så ska arbetsgivaren skriva på ett intyg om att jag blivit av med jobbet. Där anges då om arbetstagaren blivit erbjuden fortsatt anställning men tackat nej. Och då är man ju rökt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...