Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nyinstallation av hårddisk.


Flash Gordon

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har precis köpt en ny hårddisk till min mediaspelare (Modix HD-3510).

När jag fick den så satt det en förmonterad 80Gb hårddisk (Seagate Barracuda 7200.7, modell ST380011A) i den och det var bara att köra igång den.

 

Nu har jag köpt en 500Gb Western Digital WD5000AAKB för att ersätta den, men jag får inte produkterna att lira. Säljaren sa att den skulle passa rakt av vad det gällde jumpern som står på cable select.

 

Jag har provat att formatera disken i både NTFS och FAT32 som Modixen ska stödja och datorn har således inga problem att hitta den.

 

Problemet som jag har är att Modixen inte funkar för sig själv, utan endast inkopplad till datorn. Det går att starta den men jag får inte upp nån meny i dess display eller på projektorn.

Jag har kopierat över mjukvaran till den nya disken.

 

Detta har jag följt: http://www.divxtech.com/support_hd3510.html.

Jag kommer till punkt 3, nummer 4 går ej att utföra.

Detta har fungerat med den gamla hårddisken när jag uppdaterat Modixen med nyare programvara.

 

Sätter jag tillbaka den gamla hårddisken så fungerar den som den ska.

 

Manual till Modixen: http://www.nyaprylar.se/downloads/modix_hd-3510_manual.pdf

 

Beskrivning av den nya hårddisken:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en

 

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1542

 

Beskrivning av den gamla:

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/cuda7200pm.pdf

 

Jag är inte så hemma på datorer men jag har försökt få med det viktigaste, ni får fråga mig istället om kompletterande uppgifter.

 

Tack på förhand/Dennis

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser i manualen.

 

Det ska "bara" vara att följa de instruktioner som finns där på sidorna sju och åtta.

 

Dvs att stoppa in hårddisken i enheten, ansluta enheten till datorn, formatera den och ladda hem/installera programmen från tillverkarens hemsida. ja, så tolkar jag det, Engelskan är aningen stapplande.

 

Fast att ladda hem från deras hemsida, det verkar icke vara möjligt då sidan som ges i manualen ej existerar. Kanske att du måste ladda hem och formatera med Modix Fat32 formatter? Men samtidigt ska den klara NTFS-formaterade hårddiskar (kluster 4 kB)

 

Lätt oklar manual...

 

Du ska alltså gå att få igång enheten såpass enkelt. När du kommit så långt att du har en fungerande enhet, då kan du uppgradera den med ny firmware.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-17 09:54:52 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag trodde att det skulle vara så lätt, men icke.

Har testat med Fat32 formatter utan skillnad.

 

Uppgraderingarna har alltid funkat att göra när jag hade gamla disken i.

Nu kommer jag inte så långt att jag kan välja att uppdatera mjukvara.

Jag kan inte göra nånting med nya disken i när den är bortkopplad från datorn.

Fick tipset att prova att klona gamla hårddisken, då det skulle vara möjligt att det finns dolda filer som behövs för att få fart på spelaren.

Dock så ser jag inget om detta i manualen.

Har ej testat detta än.

 

Tack för svaret!

Mvh//Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att enheten inte kan hantera en så stor hårddisk som du försöker med?

 

men som sagt, enligt manualen så ska då först första starta enheten. Om du inte kan starta den så kan du inte uppdatera den.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är så i praktiken, manualen säger dock 2 TB.

 

Ja, precis. Efter att Modix-loggan visats ett tag så ska en meny dyka upp på displayen eller önskad tv/proj.

 

Det gör det inte med nya disken, den startar dock upp.

Eftersom spelaren är slaktad så ser jag även att optiska ljudutgången aktiveras med gamla hårddisken men inte med nya.

 

Mvh//Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, om du har möjlighet att kopiera din gamla disk till din nya, en exakt "ghost"-kopia som då ger att du får en enhet med 80 GB som ser ut exakt som den gamla, testa det då.

 

Om det fungerar är det något i initieringen av disken som skiter sig. Då kan nästa steg vara att med program utöka partitionen på enheten och sedan se om den fungerar.

 

Eller testa med en helt annan hårddisk om du har möjlighet. Kanske att just denna modell inte gillas av din enhet? Tja, Google brukar vara en bra vän vid problem som detta. Gäller bara att hitta rätt sökord

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga möjligheter för tillfället att ghosta diskarna, tyvärr.

Jag har testat med en annan disk, och det funkar vad det verkar (13Gb, och fylld med windows 98).

Håller på och mejlar en i New Zealand (produkten verkar ha varit populär där), ska se om det löser saken.

 

Google ja, jag tror jag provat alla varianter som finns där.

 

Tack för hjälpen så långt.

//Dennis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara önska dig lycka till. Ingen vidare uppgradering annars att gå från 80 GB till 13 GB.

 

Det låter annars som om det kan vara brist i stödet för den stora disken du testat med. Fast söker jag på nätet finner jag snarare att den ska klara 40 GB till cirka 2000 GB hårddisk.

 

ja du, jag vet inte, kanske bara den disken? Kanske den drar för mycket ström?

 

 

Lycka till och återkom gärna med hur det går.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det skulle kännas som ett nerköp lite grann.

 

Hur menar du med att den inte stöder?

Ja enligt manualen så ska vara MINST 40Gb och max 2000Gb.

Knäppt att det funkar med en 13Gb i detta fall.

Har läst att den såldes med 400Gb och såna som köpt till 500Gb och 320Gb.

Här finns engelsk manual:

http://www.divxtech.com/Modix_Files/041021_HD_3510_ENLGISH_MANUAL.pdf

 

Ang. strömåtgången, jag har mätt spänningen vid hårddiskens strömkontakt med disken igång, 12.2 samt 5.2 Volt.

 

Hade strömåtgången varit för hög så hade ju spänningen dalat också.

 

Fler förslag tack:)

 

Är du bekant med Emumannen?

 

//Dennis

 

[inlägget ändrat 2008-12-23 08:53:46 av Flash Gordon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler förslag? Annan stor disk....

 

Emumannen? ehhe? vad?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja enligt manualen så ska vara MINST 40Gb och max 2000Gb.

Knäppt att det funkar med en 13Gb i detta fall.

Den skrivningen beror nog på att det är stört omöjligt att hitta IDE-diskar som är mindre än 40Gb nuförtiden. Chansen att de skulle byggt in en begränsning för att hindra användande av för små diskar är rätt liten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får testa med det.

 

Han är användare på bl.a Hembioforumet precis som fler andra här.

Jag tror han programmerar mycket och att han haft en Modix (som han gjort "program" till.

Jag har pm:at honom men inte fått nåt svar än.

MHV//Dennis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat med en Western Digital 320Gb hårddisk med samma nedslående resultat.

Med lite tur så kan jag ha chansen att prova med lite andra diskstorlekar och fabrikat då jag pratat med en datafirma bredvid jobbet.

Återkommer med positiva(?) resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...