Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skärmen svår o starta upp


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej

 

Min skärm har börjet bete sig lite udda, varje gång jag startar upp datorn är skärmen mer eller mindre en plåga att starta. trycker jag på power knappen så ger den ett kort blink och sen oftast inget mer, håller jag inne pulserar den och har jag tur kommer skärmen då igång, verkar också som att det bara under dos som den vill starta så jag har bara en viss tid på mig, när windows väl börjar ladda är det mer eller mindre omöjligt att få igång den.

 

när den väl är igång fungerar det jättebra så när som en röd rand i vänstra delen av skärmen som syns i vissa spel. inget jättestörande men man blir ju lite orolig vad som håller på o hända.

 

märket är en viewsonic 19" plattskärm.

 

nån som har en ide på hur jag eventuellt kan lösa det här?

/bobhansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar också som att det bara under dos som den vill starta så jag har bara en viss tid på mig,

Ger den bild hela vägen om datorn istället startas upp i Felsäkert läge (tryck F8 vid uppstart)? För då är det säkert något problem med grafikkortets drivrutin. Och jag skulle då föreslå att helt enkelt avinstallera kortet ifrån Felsäkert läge, starta om i normalläge och tanka hem uppdaterad grafikdrivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aahh RN vi möts igen.

 

prövade som du sa med f8 lite varstans i uppstarten, till ingen lycka. bilden var oföränderlig. prövade samt att byta ut ström sladden mot en annan utan succe, inte ens när datorn är avstängd får jag någon respons ifrån power knappen då den åtminstone borde lysa orange. vet inte vad det talar för, för när skärmen väl är igång fungerar den felfritt. (så när på den röda randen som uppstår ibland)

 

håller skärmen på o dö ut eller har jag nån konstig strömförsörjnings fråga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bobhansson! :) Ja vi möts visst redan igen, roligt fast tråkigt. ;) Har du hunnit spela Forsaken Gods under tiden skärmen bråkar, hehe... :D Det tycks i alla fall bli ännu mera sågat än originalet, men det verkar som om spelkritiker är lika mycket att lyssna på som filmkritiker d v s inte mycket alls (jag älskade originalet).

 

Men till saken. Har skärmkabeln på något sätt blivit skadad, jag tänker nu också på den röda randen i bilden? Ifall båda portarna d-sub (vga) och dvi finns så har förhoppningsvis också bägge kabeltyperna följt med vid köpet av skärmen (så brukar vara fallet för åtminstone lite dyrare skärmar). Så ifall du inte redan har gjort det är det nog värt att testa byta kabel och/eller skärmport.

 

prövade samt att byta ut ström sladden mot en annan utan succe, inte ens när datorn är avstängd får jag någon respons ifrån power knappen då den åtminstone borde lysa orange.

håller skärmen på o dö ut eller har jag nån konstig strömförsörjnings fråga?

Då uppstår en fråga hos mig istället: är skärmen kopplad direkt till vägguttaget eller får den strömmen via datorns nätaggregat? Om det senare är fallet bör nätagget genast avlastas och skärmen kopplas till väggen istället. Även om nu plattskärmar ska vara så strömsnåla så är detta faktiskt mycket beroende av ljusstyrkan man använder – med full ljusstyrka kan de lätt dra uppåt en 80W och mer (med så ljus skärm blir man förvisso blind ;-)).

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-16 06:03:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har allt hunnit spela lite grann iaf, men tyvärr väldigt besviken. Är ju också en stor fan av alla spelen i serien, men här känns det väldigt hafs jobb. dom har bytt röst, men vissa saker han säger har han kvar sin gamla... saker som fanns i orginalet har inte plockats bort, så som fire Chalice, fisktunnor, och irmaks spear, om han nu hette så den där lata orc vakten i silden. och omgivningarna verkar i det närmsta öde.. gick rakt in i skogen och avsaknaden av djurliv ekade med sin frånvaro... och detta med både patch och hotfix! känns som även vi veteraner i serien får lite svårt att uppskatta det här spelet...

 

men men, ska ju ha en skärm o spela dom på också.

 

ska pröva o byta lite uttag o se vad som händer.. vågar knappt göra det då det tog mig en timme sist att få på skärmen ( nu har den stått på i tre dar o jag känner mig sådär miljövänlig..)

 

skärmen får ström via egen sladd.

 

och jag har ingen aning om ljusstyrka :)

 

kul att skrev mer om spelet än om mitt problem :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som även vi veteraner i serien får lite svårt att uppskatta det här spelet...

Grymt tråkigt att man verkar ha behandlat serien med sådan bristande respekt... :(

 

men men, ska ju ha en skärm o spela dom på också.

Hehe, en skärm har onekligen sina fördelar vid användningen av datorn. :D

 

ska pröva o byta lite uttag o se vad som händer..

Vi har en Viewsonic 20" med fabrikationsfel (som givetvis insågs först efter att garantin gått ut), ett fel som gör att den bara tappar signalen av många olika grafikkort varmed skärmen hamnar i stand by, detta vid användning av dvi- men inte vga-ingången (prövat med ett gäng kablar och ett flertal grafikkort)...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu bannemej ska det bli lekman språk.

 

jag provade o byta i skärmen från (den med hål i) mot den med (hål och ett streck i), känn dig fri att utbilda mig o vad som är dvi o vga, får jag gissa så är den första vga. samt nere vid kortet flytta från andra uttaget men inget av dom här verka fungera. skärmen stog fortfarande och blinkade lite små orange.

 

så jag provade med o dra ut strömkabeln nästan helt ut, då får jag ett fräsande ljud.. i ena högtalaren?... men strömmen kommer tillbaka iaf. jag har ju provat o byta ut den sladden i första försöket.

 

vilket leder mig till två frågor.

 

finns det olika sorters sådana strömkablar? att den jag testade med inte skulle ha passat.

 

att ström kontakten inne i skärmuttaget skulle ha eroderat?

 

det är ju taget direkt ifrån höften båda två men jag lutar mer o mer åt strömmen, men ändå konstigt att den fungerar så bra när den väl är igång?

 

såg förresten att beyond divinity får en uppföljare nån gång nästa år. kan bli spännande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känn dig fri att utbilda mig o vad som är dvi o vga,

Och jag som skrev VGA för jag tänkte att det skulle bli lättare att förstå mig, och även om det också är vad folk brukar kalla den så heter kontakten i själva verket D-Sub. :) Och det är nu förstås frågan om den kontakt som även återfinns på gamla tjockskärmar:

http://www.datapro.net/products/svga-video-mini-coax-dh15mf.html

 

Nedan ser man att DVI-kontakten faktiskt finns i några olika varianter...

http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html#Page06

...och ifall det är så att skärmen har DVI-I, som jag gissar att grafikkortet är utrustat med, så behöver du just en sådan kabel också. Alltså inte bara en DVI-D för även om dess kontakter nu faktiskt passar är risken stor att det ändå inte kommer att fungera väl.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=81647

 

såg förresten att beyond divinity får en uppföljare nån gång nästa år. kan bli spännande.

Jo se det hade man minsann redan hunnit snappa upp! :thumbsup: Och det är nog ett sånt där spel som kanske t o m blir förhandsbokat.

 

[inlägget ändrat 2008-12-19 13:26:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

nu vad det ju en tid sen..

 

men jag har iaf lärt mig leva med mina skärm problem. får vicka lite på sladden och hålla inne pwr knappen och sen bara in med strömsladden ordentligt när den väl börjar lysa. gissar ju på slitage eller liknande. men jag har kvar den så länge den lever.

 

men tack för hjälpen iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...