Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulär problem


SheDevil

Rekommendera Poster

Jag är ny på access 2007 och kan inte finns någon lösning på mitt problem. Jag har gjort ett formulär med de sakerna jag ville ha med i formuläret och nu vill jag ändra plats på sakerna i detta formulär, men det går inte. Jag vill tex flytta raderna förnamn och efternamn längre ner i formuläret och flytta andra rader mer åt sidan så man får två rader. Men jag får problem när jag vill flyttao m dessa saker, antingen flyttar jag alla eller så gör jag alla större. Vet inte hur jag ska kunna flytta på enskilda rader och göra enskilda rader mindre eller längre.

 

Hoppas någon förstår vad jag menar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du öppnar formuläret i designläge så klickar du på något ställe där du inte har någon kontroll alltså tom yta, därefter klickar du på den raden du vill flytta genom att vänsterklick och hålla ner musknappen hela tiden, därefter kan du dra den vart du vill :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att fungera :-(. Hur jag än gör så kan jag inte flytta enskilda rader. Det blir som ett plus längst upp på själva kolumnen.

Kan det vara låst på någont sätt?

Hur ser man det?

Hur låster man i så fall upp det?

 

 

 

Tacksam för svar :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Om du använder Access 2007 så är detta såhär för att du har angett en layouttyp för ditt formulär. De tre inställningarna för detta är Tabell, Staplad eller Ta bort. Du har förmodligen skapat ditt formulär via en wizard o där angett Tabell eller Staplad, det låter nästan som om du valt Staplad....

 

Det du gör är att i menyfliksområdet (Ribbon) i Designläge välja underfliken Ordna (under huvudfliken Verktyg för formulärdesign) >> i området/avdelningen Kontrolllayout >> välja Ta bort.

 

Då frigörs kopplingen som finns mellan alla fälten och alla fält blir fristående, med undantag att varje fält kanske tar med sig sin etikett om du flyttar på fältet, men det är ju inte farligt (man kan flytta på etiketten utan att fältet följer med, till o med ta bort den utan att fältet tas bort).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack och åter tack....

 

Nu fungerar det som det ska igen... Du har verkligen underlättat för mig..

 

Tack!!! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...