Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färgskillnad Canon / Panasonic


tacoma

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en Panasonic Nv Gs 180, och den senaste, en Canon Hv 21, båda är bra på sitt sätt. Vid ett flertal tillfällen så har jag filmat med båda dessa kameror, inte helt själv förstås, från olika vinklar, för att sedan föra över filerna på hårdisken, redigera / renera dem. Filmar jag med Auto-läge med dessa två så blir färgskillnaden stor, färgmättnaden är större i Panasonic (3 ccd), medans Skärpa / bildkvalitet är strået vassare i Canon. Filmar jag manuellt med båda, och gör en vitbalansering vid samma tillfälle, så blir färgerna bättre, men det finns ändå skillnad, och det stör mig mycket.

 

Jag förstår att det kan bli lite olika ljusförhållanden iom att jag filmar från två olika vinklar, frågan är om detta blir bättre om jag filmar med två kameror av samma märke, förslagsvis en Canon, då jag tycker att bildkvalitet är suverän i min Hv 20. Har försökt att fixa till färgen från Panasonic i Pinnacle, men är inte nöjd med resultatet. Någon som har synpunkter på det här?

 

mvh Tacoma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa resultatet får du med likadana kameror. Dessutom bör du ha dom i manuellt läge och med samma inställningar. Ljudet bör du hämta från en av kamerorna oavsett vilken bild du väljer att visa, alternativt spela in ljudet externt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, och tack för ditt svar. Det var väl ungefär så jag tänkte också. Grejen är bara den att jag har köpt en extern mikrofon (DM-50) till min HV-20, men den verkar ju bara att fungera i Autoläge, har provat i både Auto och manuellt läge. Ljudet utan den externa micken i Autoläge är faktiskt bedrövligt, man hör kamerans motor, etc etc, med den externa micken blir det bättre.

 

Ljudinställningen i manuellt läge måste jag ha på högsta volym, annars blir ljudnivån för låg. Trodde ju att Den externa mikrofonen skulle fungera i manuellt läge när jag köpte kameran, men jag får det i alla fall inte att fungera. Känns lite surt faktiskt. Undrar om ljudet i Canon HG 20 ex, är av samma kvalitet. Just nu är jag villrådig, man vill ju att det man gör skall bli så bra som möjligt.

 

mvh Tacoma

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...