Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sound Blaster Audigy 2


mrhankey

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen formaterat om min hårddisk och behöver hjälp med att hitta mitt ljudkort. Jag införskaffade datorn 03/04. Jag förstår dock inte varför ljudkortet inte hittas, eller eventuellt varför det inte går att installera. Jag får följande meddelande vid försök av installation:

"Setup could not find any previous version of Creative Diagnostics installed."

Jag har åtgärdet problemet en gång tidigare, men jag vet fasiken inte vad jag gjorde. Ljudkortet fungerade alldeles utmärkt innan jag formaterade om hd:n.

*Systeminformation

OS: Win XP Pro SP3

Dell Dimension 8300

1024 MB Ram

Intel Pentium 4 CPU 3,2 ghz

Högtalare: Logitech z 5400

När jag går in på "maskinvara" via Dell support Center (deras egna support-program) så står det att informationen till ljudenheten inte kunde hittas.

 

Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Jag har för övrigt supit bort installationsskivorna, så det är mao. uteslutet.

Jag har dessutom försökt ladda hem samtliga drivrutiner från Dell's hemsida och det funkade uppenbarligen inte.

Jag har provat följande drivrutiner:

R80459 (dell's hemsida)

SBA2_WEBUP_PCWDRV_1-84-40 (från download.com hemsida)

 

Tack på förhand!

 

Mvh

mrhankey

 

[inlägget ändrat 2008-12-12 20:01:45 av mrhankey]

[inlägget ändrat 2008-12-12 20:03:34 av mrhankey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag har givetvis testat den från Creatives hemsida.

Har dock inte uppdaterat moderkortet, ska göra det med detsamma!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu kommer min nästa avancerade fråga....hur hittar man rätt på vilken moderkortsmodell man har?

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har hittat vilken modell (Intel i875p) jag har (använde mig av CPU-Z för att få fram modellen) men jag undrar om jag inte redan har uppdaterat mina drivrutiner till moderkortet då jag har tillgång till Dell's egna support (för drivrutiner över mina komponenter). Hur som helst kvarstår problemet och jag vet inte vad jag ska ta mig till...några andra förslag? Datorn verkar inte ens hitta ljudkortet då jag tar ut/sätter tillbaka ljudkortet...väldigt märkvärdigt!

Jag har för övrigt en Logitech z 5400 5.1 system om det nu är till någon hjälp. Jag har inte installerat den då jag inte vet hur man hittar drivrutiner till anläggningen. Jag har varit inne på Logitechs hemsida, men har dessvärre inte hittat något nyttigt.

Tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2008-12-13 04:44:11 av mrhankey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i enhetshanteraren, något utropstecken vid ljudkortet?

 

Om du prövar med att avinstallera befintliga drivrutiner för ljudkortet stänger av datorn, drar ur ljudkortet, startar datorn, installerar drivrutinerna för ljudkortet, när du ser att det går bra, stäng av datorn, sätt i ljudkortet igen, starta datorn, nu bör kortet hittas, och förhoppningsvis installeras direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Tyvärr hjälpte det inte. I enhetshanteraren står det följande:

? Ljudstyrenhet för multimedia

? PCI-styrenhet för enkel kommunkation

 

Efter att ha följt din beskrivning och efter att ha installerat drivrutinerna fr ljudkortet fick upp följande meddelande:

"Setup could not find any previous version of Creative Diagnostics installed.

Setup will now exit."

 

Det är väldigt märkligt för att jag tror att jag har installerat just den men något stämmer ju uppenbarligen inte. Men vad jag märkte var när jag tog ut kortet, kunde inte drivrutinen hitta ljudkortet. Så Sound Blaster Audigy 2 finns där iaf..det kan jag iaf konstatera.

Några tips om hur jag kan fixa "Creative Diagnostics"? För det verkar ju vara det som är det aktuella felet just nu.

Tack på förhand!

 

//Mrhankey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...