Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blipp-ljud från datorn


Jimmy Svensson

Rekommendera Poster

Jimmy Svensson

Jag sitter med två stycken HP Compaq 6730b på kontoret som båda ger ifrån sig vad jag skulle beskriva som ett blipp-ljud när de är igång. Det sker med oregelbundna intervaller, men kan komma kanske var femte minut.

 

Det låter mer som ett högtalar-genererat ljud än ett mekaniskt sådant, men ljuden kommer även om högtalarna är avstängda. Om det finns en intern pc-speaker så ger dock inte BIOS möjlighet att stänga av den.

 

Jag ringde på vinst och förlust till HP Compaq support, och teknikern jag pratade med där sa att Intels processorer sedan ungefär ett år tillbaka har en slags strömspar-funktion som kan ge ett ljud ifrån sig när den aktiveras eller avaktiveras. Kan det vara vad jag hör?

 

Datorerna har processorn Core 2 Duo P8400.

 

Eller kan det vara något annat, tex hårddisken? Jag tycker att ljudet ofta uppstår samtidigt som jag hör att det rasslar lite tyst från hårddisken.

 

Tacksam för all hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror det är moderkortet som avger ljudet för det är för varmt i dator lådan.

 

Kolla så alla fläktar snurrar ooch ta bort allt damm du ser mm.

 

kanske gå in i bios och sätt att fläktarna ska gå på 90% hela tiden eller 100% och se om bippandet försvinner.

 

 

Många bios har temperatur varnings ljud vid höga temperaturer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy Svensson

Tack för tipset. Jag tror dock att felet ligger någon annan stans.

 

Båda datorerna är helt nya, och jag hör att fläktarna går igång en stund när datorn startar, så de verkar fungera.

 

Tyvärr har dessa datorers BIOS inte någon funktion för att manuellt styra fläktarna, så det går inte att testa. Tack, HP Compaq.

 

Sedan jag postade min fråga har jag dock hittat en intressant tråd i ett mac-forum, där många verkar ha samma problem. Konsensus där verkar vara att det är vissa hårddiskar som gör ljudet, och att det har med parkering av skrivhuvudet att göra.

Tråden: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8524301&tstart=0

 

Någon som råkar veta mer om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...