Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IP-telefoni

Guest

Recommended Posts

Hej!

Ska jag skratta eller gråta? När Telia flyttade den fasta telefonen till mitt adsl den 1 dec så fungerade det inte på så sätt att ingen kunde ringa hit trots ny Thomson TG787 och likaså en ny telefoniadapter. Och eftersom det inte ringer så ofta så märkte jag problemet först när det började ringa i mobilen istället. Efter fem samtal till Telia och sju dagar senare så fungerade det i måndags. Idag tre dagar senare så var det en som inte kunde ringa till mig. Ringde Telia och min Thomson gateway uppdaterades ännu en gång på samma sätt som i måndags och nu fungerar det.

Erbjudandet om flytten av telefonen kom från Telia då jag ringde dom i ett annat ärende. 50: - i mindre abonnemangsavgift är ju bra. Internet och tv fungerar ju alltid så ip-telefoni borde fungera. Den veckan då telefonen inte fungerade så provade jag att koppla in ett äldre Zyxelmodem och separat router och då fungerade allt klockrent inkl telefonen. Men jag fick koppla in Thpmson TG787 igen eftersom den skulle vara online vid felsökning från Telias håll. Jag tycker om denna router eftersom där är usb-anslutningar för hårddiskar.

Förhoppningsvis har jag rätt och fullt fungerande mjukvara i Thomson TG787 nu och fortsatta problem ska var undanröjda. Att Telia erbjuder flytt av telefonen till bredbandet utan att jag frågat måste bero på att det på något sätt gör det billigare eller enklare för Telia.

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

Ja, det är klart det blir billigare.

Det finns några operatörer av ip-telefoni som har samma månadsavgift, men då är sverigesamtal gratis, och ingen sk. "uppkopplingsavgift" heller. Jag har själv ett sånt, och har i snitt en tredjedel så stora telefonräkningar jämfört med när jag hade Telia genom telefonjacket. Hyfsat billiga mobilsamtal och jättebilliga utlandssamtal. Nummerpresentation och telesvar brukar vara gratis hos dom flesta vad jag sett.

Och ändå tjänar dom väl pengar antar jag.

Skulle tänka mig att Telia gör en ännu större hacka på att erbjuda ip-telefoni ända, för jag har väldigt svårt att tro att dom inte hugger i allt dom kan, precis innan kunderna börjar gny och tycka att det är för dyrt.

Jag ringer inte mycket. Jag har ett avtal som heter dygnet runt.

0 till alla fasta telefoner, 0,69 till mobiler och 0,69 i uppkopplingsavgift.

69: - ska jag betala/mån men har 30: - i rabatt eftersom jag även är adslkund. Med 15: - till per månad så blir visst både mobil och utlandssamtal billigare. Humana priser väl?

Jodå telefonen fungerar än! *skratt*

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...