Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATI Radeon HD 2400 Pro


Dzemo

Rekommendera Poster

Hejsan

För att förstå mitt problem så länkar jag till min andra tråg, (fick tips om att starta en ny tråd i grafikkortsforumet)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1105866

 

Så jag har kommit fram till att mitt ATI Radeon HD 2400 Pro har gått sönder, mer exakt är att fläkten har slutat fungera eller den fungerar men den snurrar jätte sakta och jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. Jag ska köpa ett nytt kort och jag var lite inne på detta:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=100663

 

Såg även detta kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345333&view=detailed#ProductTabs

 

Men jag är osäker på om det kommer att fungera, först tänkte jag på ett annat kort men fick sedan reda på att mitt nättag inte orkar med det kortet, och då såg jag detta, då jag tyckte att de är väldigt likt mitt nuvarande kort så tänkte jag att de här kanske fungerar. Jag ska inte spela så mycket spel, men vill ändå ha ett grafikkort till när jag väl spelar lite smått, så det måste inte vara något extremt kort, bara något man kan klara sig på.

 

Tar gärna emot tips eller förslag på andra kort som ni tror passar till min dator, då jag är väldigt dålig på det här med grafikkort och nättag. Vill helst inte behöva byta något förutom Grafikkortet.

 

Kan någon snäll själ ge mig tips eller svar på om det kortet jag hade tänkt mig fungerar för min dator?

 

Snälla, kan någon hjälpa mig?

------------------------------

Med vänliga hälsningar

Dzemal

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 20:38:59 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill byta grafikkort.

Köp en ny fläkt, Claesohlsson, Biltema osc

http://www.prisjakt.nu

Den behöver inte vara exkat lika stor som den du har.

 

Ta bort den gamla fläkten.

Den nya Fläkten limmar du fast på kylflänsen med tex silikon

 

Den nya fläkten kör du direkt på 12 Volt från en IDE kontakt (sådan som matar CD/DVD) med ström från nätaggregatet.

 

På fläkten är röd +12V ,

svart nolla/jord

 

På idekontakten är gulkabel +12V

svart nolla/jord

och

röd +5V

du kopplar röd på fläkt till gul på idekontakten

svart på fläkt till svart på IDE eller för långsammare

svart på fläkt till röd på IDE (ger 7V)

 

Sladden mellan grafikkortet och den gamla fläkten kan du klippa av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för tipset. Definitivt värt att kolla upp men jag undrar hur jag ska göra, men både min hårddisk och cd/dvd-bränner går över SATA, hur ska jag göra då?

 

Fläkten på grafikkortet kopplas direkt till en kontakt till grafikkortet. jag tog bort fläkten för en stund sen, kollade om de fanns något att rensa under. Satte tillbaka fläkten och datorn lät faktiskt ingenting ett tag men så börja den igen dock ås har de inte ens varit i närheten på det ljudet den gjorde ifrån sig innan, kan det kanske ha hjälpt något tro?

 

Ed: En fråga till, eftersom grafikkortet faktiskt funkar, har testa att spela wow en stund utan några grafik-problem så att säga, kan jag då utesluta att det är något fel på PCI-e kontakten, då jag faktiskt mest är orolig för om det är den som är sönder och inte grafikkkortet..

[inlägget ändrat 2008-12-11 22:51:33 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa med annan fläkt eller annan kylning. Kanske köpa ny passiv kylare? Ny fläkt kan du givetvis välja hur den ska drivas, bara den har rätt kontakt för ändamålet. Vanligast är dock att fläktar har en molex-kontakt för anslutning direkt till nätagget.

 

Sedan pressa kortet och se vilka temperaturer det uppnår. Risken att köra utan någon fläkt alls är givetvis att du bränner kortet, att det blir för varmt.

 

Eller testa att smörj fläkten men som sagt i förra tråden undrar jag vad olja gör med en kolsmörjd fläkt. Om det nu är en sådan du har.

 

PCI-e kontakten? Om fläkten tjuter kan vi nog med säkerhet säga att det är den som är problemet. När datorn låter, sätt fingret på fläkten och stoppa den en kort stund. Bara en kort stund, risk finns att man bränner fläktens motor. Påverkar det ljudet, då vet vi.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en känsla va att detta skulle fungera:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345333&view=detailed#ProductTabs

 

om man kollar på klockhastigheten osv så är de nästan samma, förutom att mitt nuvarande grafikkort kör på 400 mhz och det som jag länkar till kör på 600 mhz.. Kan det verkligen behövas så mycket mer kraft för 200 mhz?

 

Ber om ursäkt om jag är lite trög men grafikkort och all hårdvara är verkligen inte mig grej.

 

[bild bifogad 2008-12-11 23:03:00 av Dzemo]

1106347_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så måste jag verkligen tacka för hjälpen, håller på att bli galen här, vill inte att det här ska hända speciellt när datorn är typ 1 år och 5 månader bara och den har alltid fungerat, det här problemet uppstod från ingenstans i förrigår.

 

Okej, ja jag kan ju alltid testa med en passivkylare, men fungerar det lika bra? Och om det gör de, har du något tips på en bra men inte allt för dyr sådan?

 

Nu är jag hundra på att det är fläkten eftersom ljudet slutar helt när jag stoppar fläkten i 2 sekunder ungefär. Men, vad kan det bero på? Tror inte det är motorn eftersom den fortfarande snurrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här underlättar något men här är en bild på grafikkortet och hur fläkten ser ut.

 

[bild bifogad 2008-12-11 23:43:28 av Dzemo]

1106356_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett år och fem månader? Garanti/reklamation!

Kolla upp det!

 

Kylare, man kan alltid söka på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=585#rparams=k=s32205218

Bara två som anges passa till ditt kort.

Den här passiva:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228308

kan nog duga gott men läs på ordentligt hur den ska monteras. Det är icke alls lika lätt som att montera CPU-kylare.

 

Om den ovan inte räcker, då kan man köpa en tyst lite större fläkt och fästa den på kylelementet (tror jag). Bör då räcka med att ha ett lågt varvtal på fläkten.

 

MEN - ett nytt grafikkort kostar inte så mycket mer än dessa kylkomponenter. OCH som sagt, garanti?

 

Radeon HD 3450 - snabb sök på nätet ger att det kan vara ett bra val som ersättare. Lite modernare, mindre (55 nm) och ungefär samma/bättre energiklass som/än 2400 pro.

 

fast, nä, nu blir jag konfunderad. Titt hos ATI/AMD

http://products.amd.com/en-us/GraphicCardResult.aspx

ger att 3450 finns inte med i deras aktiva produktlinje, däremot 2400.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

 

Garantin finns inte kvar eftersom jag har öppnat lådan själv när jag har installerat ett till ramminne nästan direkt när datorn köptes.

 

Har idag varit i kontakt med en databutik här och jag köpte ett ASUS EN8500GT som enligt dom ska fungera bra på min dator, men när jag kopplade in detta så kom det inget på skärmen. avinstallerade först allt med ATI kortet, men kommer ändå inget på skärmen så jag stoppade in ATI kortet igen, ska nu installera drivrutinerna för ASUS kortet och se hur det går.. Hoppas verkligen att det funkar nu!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en väldigt massa kors-postande här.. Kolla inlägg kl 13:43 för att förstå detta.

 

Nu fungerar det nya Asus EN8500GT kortet, har dock inte försökt att spela med det ännu. Lite orolig blir jag när jag ser att idel tempen ligger på 63C, vilket gör mig ganska orolig, är det normalt då de sitter en Passivkylare på?

 

Det verkar finnas en kontakt för en fläkt på kortet och jag har en gammal fläkt här dock så är jag osäker på om ja vågar koppla det där. Någon som kan säga om det går?

 

Jätte tacksam över all hjälp och tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till. Hittar uppgifter om att 8500GT ska dra bara 30-40 W vilket låter väldigt lite. Om datorn inte startar så verkar det dock inte vara så bra för dig.

 

Garantin mmh, tycker nog att ifall en fläkt fallerar inom två år ska det gå på garanti.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se denna tråd, liknar din dator:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1105543

 

63 grader vid vila, kanske aning högt men inte för högt. Över 85 grader bör inte kortet gå, det kan klara det men frågan är hur länge.

 

Fläktar är bara att koppla in. En ren resisitiv last som inte kan bränna något normalt sett. bara att fläkten surrar långsammare om den inte får vad den önskar i ström/spänning.

 

Eller skaffa en chassifläkt som blåser in luft i chassit mot grafikkortet. Passiva kylare kräver vanligen att det är ganska bra luftväxling i lådan.

 

men ladda ned, o vågar jag rekommendera*, ATI-tool och håll koll på temperaturen när du stressar kortet.

 

Stressa sedan även CPU med CPU-burner och se om datorn är stabil och håller temperaturerna nere.

 

* ATI-tools avinstallerare buggar lite och sköter sig ICKE korrekt på Windows Vista. Lämnar en drivrutin eller liknande efter sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått igång det nya kortet nu och allt verkar fungera som det skall.

 

Ska köpa en fläkt men pengarna är inte så bra just nu men jag har kört wow på ganska höga inställningar utan några problem, FPS ligger runt 70-80 hela tiden = mtk bättre än mitt förra. har för närvarande chassiet öppet för att få in så mkt kallluft som möjligt (Bor nere i källaren) så tills jag har pengar till fläkten så kör jag så här. Någons om kan rekommendera en tyst fläkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket temperatur får du då på kortet? Ett öppen chassi kan snarare ge ett varmare kort eftersom fläktarna i lådan inte lyckas flytta rund luften som det är tänkt, dvs mindre volym av luft kanske passerar ditt kort nä lådan är öppen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag stängde faktiskt chassiet för att se nu och har spelat Command And Conquer 3: Tiberium Wars på ganska höga inställningar i över 1 timme (dock glömde jag kolla temperaturen då) men nu så ligger den på 62C ungefär, ska ha GPUZ igång nu nästa gång jag spelar och se vad som händer.

 

Blir säkert att inhandla en tyst fläkt snart för säkerhetsskull, jag har som sagt en fläkt här hemma men den låter så förfärligt mycket att jag inte ens vill använda den (låter liknande som den på mitt gamla grafikkort) kopplar jag in den så kunde jag ju lika gärna haft kvar mitt gamla kort.

 

SKönt att allt fungerar som det skall nu iaf, riktigt skön + att man har fått lite bättre prestanda när de gäller grafiken :)

 

Ed: spelat Wow på 1300* något upplösningen med allt på high, FPS ligger runt 75-85 (peakat 92 en gång) vilket är en väldigt stor förbättring jämfört med mitt gamla kort och den här gången kollade jag tempen på olika ställen, toppar max 74C. är ju inte så farligt mycket mer om den ligger på 62C, jag är i alla fall nöjd även om jag ska fixa en till fläkt inom kort :)

[inlägget ändrat 2008-12-13 02:43:06 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

74 grader är ingen fara.

 

ingen alls. fast kanske det blir varmare i rummet på sommaren?

 

Skippa fläkten så har du en tystare datorn. Eller skaffa en stor tyst som suger in luft i fronten av lådan och sprutar den, lugnt, på kortet. Men varje fläkt innebär ett litet brus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat många timmar nu och har iaf inte passerat 75C , luften i datorn känns bra och graderna är okej.

 

Har bara 2 fläktar i datorn, CPU fläkten och chassifläkten, moderkortet har förövrigt ingen mer fläkt kontakt, men grafikkortet har en så blir det så att jag måste ha en till fläkt så är det inga problem men i nuläget så går det bra :) .

 

Poäng förtjänar du för din hjälp och dina tips, eforum är verkligen stället att vända sig till när det gäller dator problem! Tack åter en gång!

 

Ed: blir ju klart lite varmare på sommaren men det tar vi då, och tror itne det blir mycket varmare eftersom jag bor i källaren och på sommaren är självklart de stora (ända) elementet på rummet avstängt, så jag hoppas att det inte blir några problem! :D

[inlägget ändrat 2008-12-13 13:19:35 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extra fläktar har ofta kontakt som man ansluter direkt till nätagget, på en 12-volts linorna. Sedan en potentiometer, eller en brytare, så att du manuellt justera steglöst, eller i steg, fläkthastigheten.

 

Vill du sätta en fläkt på grafikkortet, ta strömmen från kortet, undersök då vilken som kan passa. Gäller att den dels går att fästa och dels är skapad för den spänning kortet ger. Standarddesigen på kortet ger säkert att det finns fästpunkter rakt igenom kortet men nu sitter det där en stor kylfläns. Du måste då finna andra fästpunkter.

 

Dock, som sagt, allt under 85 grader är inga problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...