Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla operativsystem när jag startar datorn.


flennmark

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag försökte för ett tag sen installera service pack 3 på mitt Windows XP, men det gick inte speciellt bra. Att SP3 inte blev installerat är lite störigt, men det är inte mitt problem jag vill ha hjälp med.

 

Efter den misslyckade installationen av SP3 har det nu dykt upp 2 alternativ när jag sätter på datorn. Ett med mitt vanliga, välfungerande Windows XP, och ett som heter 'Windows installationsprogram', som om man kör det inte leder någonvart utan gör att jag måste starta om datorn.

 

Installationsprogrammet är förvalt, så sitter jag inte och passar datorn när den startar väljs den automatiskt och datorn måste startas om igen.

 

Hur får jag bort det andra alternativet, så att datorn automatiskt väljer mitt vanliga Windows XP när datorn bootas?

 

MVH

John

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar på "Din dator" och väljer egenskaper och fliken Avancerat.

 

Klicka på "Inställningar" under "start och återställning".

 

Nu ser du i rutan högst upp "Standardoperativsystem:"

Samma rad/rader som du ser i din bootmeny, där du då bör ha fått ett extra val, även om det kanske är samma.

 

Om du bara behöver vänta utan att välja något när du startar datorn, så är det, det första valet som du använder, och då räcker det med att du bockar ur rutan för "Visa listan över operativsystem i:", då kommer inte valet du har nu att visas längre,och ditt "problem" är borta.

 

Men i ditt fall tydligen, så är det, det andra valet som är det riktiga, då väljer du helt enkelt den andra raden i listan under "Standardoperativsystem".

Klicka OK och stäng ner allt, boota/starta om, och kolla så det blir rätt.

Fungerar det som du vill, så kan du återigen gå in på samma ställe, och denna gång ta bort bocken i rutan "Visa listan över operativsystem i:", då slipper du motsvarande vid uppstarten.

 

Edit: Detta går också redigera i boot.ini, men då måste man ta bort rätt,

annars kanske inte datorn startar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...