Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TG787 DHCP range


perben

Rekommendera Poster

Har inte tillgång till nån Telia-box, men prova att logga in på den (192.168.1.1, Internet Explorer brukar funka bäst). Leta runt efter Setup > Local IP-address och byt och spara. Du blir då utkastad, men kan sen logga in på den nya adressen (192.168.2.1).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda stället i routern jag hittar 192.168.1 och där det går att konfigurera är : Hemnätverk- Gränsnitt. Klicka LocalNetwork och Konfigurera. Du når routern genom att i webbläseren slå in 192.168.1.254.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-12 00:05:43 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEt kunkar inte!!!

 

Hittade inställningarna men det funkar bara nästan.

 

Ändrar IP range samt gateway adress men efteråt inträffar följande: DHCP range har ändrat DHCP server har ändrats men gateway adressen är fortfarande 192.168.1.254 (enligt prop på nätverkskortet) och det är helt kört att surfa eller någonting, kör fast ip på burken så jag kommer in i Smart boxen igen och kollar inställningarna och där står det mycket riktigt att den fortfarande har den gamla ip men på inställningssidan där man konfar boxen står det den nya adressen, skit!

Har pratat med telia men dom vill ha betalt för att svara på några frågor!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad felet är men att Telia gärna vill att man ringer och betalar 199: -/ samtal blev även jag varse när jag ville ha hjälp med att kunna nå min usb-hårddisk kopplad till TG787 utifrån. Endast om hd:n är köpt hos Telia svarar vi på sådant, annars är det att betala för support som gäller.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan ändra Telia-boxen, kan du tänka dig att ändra på övriga boxar i stället? Kanske funkar bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr krocken sker när jag kör VPN mot jobbet och dom vill nog inte ändra IP adresser på hela nätet...

 

Kan man på något sätt fixa till IP krocken så vore allt Ok. Har försökt tidigare men det hela slutade med att jag ändrade IP på mitt hemmanät och då funkar allt.Näten är konfade enligt följande:

 

Jobbet: DHCP 192.168.1.X

Server som jag vill komma åt: 192.168.1.1 och .2

Hemmanät: DHCP 192.168.1.X

 

Ofta går det att koppla upp sig med VPN men när jag sedan kör remote desktop så hittar den inte servern (anropar genom att skriva IP numret).

 

Om någon har en lösning vore jag tacksam.

 

/Per

 

[inlägget ändrat 2008-12-16 09:05:15 av perben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina förutsättningar: Windows 2003 på jobbet och XP Pro i hemnätverket. Jag har satt 192.168.0.x på hemnätet, dvs samma som nätet på jobbet.

 

- Jag har anslutit till jobbet med VPN till jobbnätverket, inga problem som vanligt. Vidare loggat in med fjärrskrivbord på en av datorerna på jobbet med dess IP-adress, inga problem. Kopplade sen ner fjärrskrivbordet.

 

- Därefter loggat in på en av datorerna i mitt hemnätverk med fjärrskrivbordet med dess IP-adress. Fick direkt att nätverkssökvägen inte kunde hittas. Efter några minuter kunde jag dock koppla upp fjärrskrivbord. Verkar som om det tar lite tid för nätverket att ställa om.

 

Om samma IP-adress finns både på jobbet och i hemnätverket, kan jag dock tänka mig att det kan bli problem med fjärrskrivbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...